Debat

De store forandringer

Det tager tid at gøre oprør

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den danske folkeskole i 1950 virkede solid. Jeg havde erfaring med den, var uddannet lærer fra 1946, fast ansat på en landsbyskole, gift med en kunstmaler uden indtjening, havde et lille barn, og tjente 425 kr om måneden. Lærere var et respekteret folkefærd, de og præsterne var ude på landet stadig de belæste. I København, hvor jeg havde arbejdet 2 år, var lønnen større, der var store skoler med aulaer og masser af børn og en anden tone. Men også der var der ro og faste regler. Men oprøret var startet ved at gøre grin med noget af det gamle. Og det voksede. Det voksede i 40 år – men så var den danske folkeskole også moden til at lave fuldstændig om på tingene. Og det skete.

Fra 1950 til 1990---- det er 40 år. 40 år frem fra nu – så er vi i 2030. Det skal nok passe. Oprøret er startet ,og der peges på vigtige ting, og nu er bogen: ”Kritik af den digitale fornuft” af Jesper Balslev udkommet.  Så gælder det om at høre efter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget