Debat Ordblind/læsesvag
0   0

Ordblinderisikotesten: Hvordan kan en test ses ind i et tiltagsparadigme frem for et testparadigme?

Hensigten med Ordblinderisikotesten er at finde de tre-syv procent elever, som er i risiko for at opleve ordblindevanskeligheder i den tidligste del af skolelivet. I Læsekonsulenternes Landsforening er vi optaget af at kunne se Ordblinderisikotesten i et bredere perspektiv, så skoleledelse, lærere og forældre skal opleve den som udbytterig i evalueringen af den enkelte elevs læseudvikling og i belysning af den enkelte elevs nærmeste zone for udvikling.

Evner vi ikke at gøre Ordblinderisikotesten relevant for alle, bliver det vanskeligt at argumentere for de mange resurser, den kræver, og det udbytte, vi oplever at få af den. Skolerne kan med rette stille spørgsmålene: Står de resurser, som testen fordrer af lærere og læsevejledere, mål med resultatet - og kunne resurserne have været anvendt bedre på indsatser?

Artiklen fortsætter under banneret

Kendetegnende for Ordblinderisikotesten er, at den savner en didaktisk kontekst. Den medfølgende vejledning beskriver ikke forslag til konkrete initiativer på baggrund af testen, ligesom vejledningen i sig selv giver rig anledning til spørgsmål fra testtager, lærere og forældre, som modtager resultatet. Testen bør bruges til at kvalificere alle børns læseudvikling - også dem, der er nået langt i læseudviklingen.

Læsekonsulenternes Landsforening kan se et udbytte af Ordblinderisikotesten, idet testen kan tilføre nye perspektiver i overgangen fra 0. klasse til 1. klasse. Ordblinderisikotesten kan anvendes til at beskrive, hvor langt alle elever er i deres læseudvikling, og dermed tilbyde underviseren en indsigt i den enkelte elevs progression - også dem, som ikke er i risiko for alvorlige afkodningsvanskeligheder.

I Læsekonsulenternes Landsforening opleves en nysgerrighed i kommunerne på, hvorledes den viden, vi opnår med Ordblinderisikotesten, kan understøtte en læseundervisning, der kan få alle elever til at blive så dygtige, som de kan. Kan vi anvende Ordblinderisikotesten med det sigte, vil vi opnå en større sammenhæng mellem den resurse, skolerne anvender på testtagningen, og den viden, testen bidrager med.

Læsekonsulenternes Landsforening har foreslået Undervisningsministeriet, at der udarbejdes en didaktisk omsættelig vejledning, der understøtter alle børns læseudvikling. En vejledning, som udarbejdes i tæt samarbejde mellem forskere, Undervisningsministeriet og interessenter, så testen bliver et kvalificerende redskab i den virkelige verden.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.443 andre er allerede tilmeldt