Debat

Ordblinderisikotesten: Hvordan kan en test ses ind i et tiltagsparadigme frem for et testparadigme?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hensigten med Ordblinderisikotesten er at finde de tre-syv procent elever, som er i risiko for at opleve ordblindevanskeligheder i den tidligste del af skolelivet. I Læsekonsulenternes Landsforening er vi optaget af at kunne se Ordblinderisikotesten i et bredere perspektiv, så skoleledelse, lærere og forældre skal opleve den som udbytterig i evalueringen af den enkelte elevs læseudvikling og i belysning af den enkelte elevs nærmeste zone for udvikling.

Evner vi ikke at gøre Ordblinderisikotesten relevant for alle, bliver det vanskeligt at argumentere for de mange resurser, den kræver, og det udbytte, vi oplever at få af den. Skolerne kan med rette stille spørgsmålene: Står de resurser, som testen fordrer af lærere og læsevejledere, mål med resultatet - og kunne resurserne have været anvendt bedre på indsatser?

Kendetegnende for Ordblinderisikotesten er, at den savner en didaktisk kontekst. Den medfølgende vejledning beskriver ikke forslag til konkrete initiativer på baggrund af testen, ligesom vejledningen i sig selv giver rig anledning til spørgsmål fra testtager, lærere og forældre, som modtager resultatet. Testen bør bruges til at kvalificere alle børns læseudvikling - også dem, der er nået langt i læseudviklingen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Læsekonsulenternes Landsforening kan se et udbytte af Ordblinderisikotesten, idet testen kan tilføre nye perspektiver i overgangen fra 0. klasse til 1. klasse. Ordblinderisikotesten kan anvendes til at beskrive, hvor langt alle elever er i deres læseudvikling, og dermed tilbyde underviseren en indsigt i den enkelte elevs progression - også dem, som ikke er i risiko for alvorlige afkodningsvanskeligheder.

I Læsekonsulenternes Landsforening opleves en nysgerrighed i kommunerne på, hvorledes den viden, vi opnår med Ordblinderisikotesten, kan understøtte en læseundervisning, der kan få alle elever til at blive så dygtige, som de kan. Kan vi anvende Ordblinderisikotesten med det sigte, vil vi opnå en større sammenhæng mellem den resurse, skolerne anvender på testtagningen, og den viden, testen bidrager med.

Læsekonsulenternes Landsforening har foreslået Undervisningsministeriet, at der udarbejdes en didaktisk omsættelig vejledning, der understøtter alle børns læseudvikling. En vejledning, som udarbejdes i tæt samarbejde mellem forskere, Undervisningsministeriet og interessenter, så testen bliver et kvalificerende redskab i den virkelige verden.

Læsekonsulenter efterlyser et bredere navn til risikotest for ordblindhed