Blog
0   13

Sprogtest som stopprøve i 0. klasse

Abonner på nyt om Dansk som andetsprog i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Liberal Alliance vil have stopprøver i 0. kl. Partiets integrationsordfører peger på, at det skal sikre, at de flersprogede eleverne lærer dansk og sprogligt bliver klar til 1. klasse. Hun mener tilsyneladende, at det sådan man optimerer de små elevers skolegang og motiverer deres forældre til at lære børnene dansk. Heldigvis har gode folk med fingeren på pulsen peget på det absurde i at lave stopprøver for børn på 5-6 år. De gør det også klart at der i 0. kl. allerede foretages en professionel og løbende vurdering af alle elever med henblik på at vejlede i den rigtige retning.

Sprogtest i 0. kl. – ufagligt!

Set fra en sproglig vinkel er det en også absurd ide.

For det første er sprog ikke noget, man kan eller ikke kan. Heller ikke i 0. klasse. Der er alle mulige variationer af sproglige kompetence afhængig af sociale aspekter, familieforhold, køn, interesser og udviklingstrin hos barnet. Det er desuden ikke noget nyt, at nogle børn lever op til skolens forventninger, mens andre ikke gør. Det kan man læse om i Dansk Skolehistorie, hvor også regionale forskelle og land/by gav sproglige variationer, som magthaverne gennem tiderne har fordømt.

For det andet er det netop i skolen, at skolesproget udvikles, og derfor er det skolens ansvar. Forældrenes ansvar er at tale med deres børn, så de udvikler deres kommunikative kompetence. Her skal de vælge det eller de sprog, som falder dem mest naturligt og som måske varierer fra emne til emne.

Artiklen fortsætter under banneret

For det tredje kan man ikke sætte flueben ved elevernes sprog i 0. kl. ud fra en forventning om, at så er den ged barberet. Sprog udvikles gennem hele skoletiden og er koblet nært til fagene. Vi ved fra sprogvidenskaben, at der sker et hop i de sproglige forventninger til eleverne omkring 4. klasse. Det kaldes internationalt ’the 4th grade slump’ altså 4. klasse-kløften, og det afhænger af fagundervisningen, hvorvidt eleverne formår at springe over kløften eller ej. Ikke af forældrene.

Kære LA! Spar pengene til testapparatet og brug dem i stedet til at understøtte udvikling af god sprogbaseret undervisning som inkluderer alle elever, også de flersprogede, gennem hele skolegangen.

Vælg at udvikle fremfor at skamme ud!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.440 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
33 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
103 andre er allerede tilmeldt