Anmeldelse

Halt an, Fremder

Ich will doch leben! / Halt an, Fremder

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et par nye udgivelser i serien "Easy Readers" har set dagens lys.

Fakta:

Titel: Ich will doch leben!

Forfatter: Marliese Arold

Pris: 90 kroner

Sider: 85 sider

Type: Bog

Forlag: Easy Readers

Titel: Halt an, Fremder

Forfatter: Greta Gallandy

Pris: 87,50 kroner

Sider: 40 sider

Type: Bog

Forlag: Easy Readers

Frilæsningsbogen "Halt an, Fremder" tager afsæt i rollespilsverdenen. L.A.R.P. - Live Action Role Play - hvor deltagerne opfinder deres egne figurer og livshistorier. Udklædningstøjet, specialeffekterne, for eksempel magiske dyr, tryllemidler, attrapvåben, naturen og sproget spiller en væsentlig rolle i spillet.

I bogen følger læseren den 14-årige Philipp, som bor i Berlin. Hans store interesse er fantasybøger. På en søndagsudflugt med familien til Waldsee begiver Philipp sig af sted på egen hånd og bliver, uden at være klar over det, pludselig aktivt involveret i et rollespil. 

Bogens niveau er begyndertrinnet og kan læses fra midten af 8. klasse. God læsbarhed, gloser forklaret på tysk, forklarende illustrationer og aktiverende opgaver giver en god helhed.

"Ich will doch leben!" henvender sig til 9. og 10. klasse på grund af både det sproglige niveau og indholdet. Bogens hovedperson Nadine bliver smittet med aids af sin kæreste. Nadines angst for at være blevet smittet, chokket over den barske sandhed efter hiv-testen, fortvivlelsen, de dystre tanker om det fremtidige liv og den store angst for at dø i en tidlig alder bliver meget detaljeret beskrevet. Bogens slutning signalerer, at hiv-smittede også kan få et kvalificeret liv.

Læsbarheden er god; der er meget få illustrationer og gloser. Opgaverne fokuserer overvejende på indholdsforståelse bortset fra enkelte sprog- og sprogbrugsopgaver. Men løsningsangivelser savnes.

Powered by Labrador CMS