Blog
0   7

Hurra for sneen!

Abonner på nyt om Biologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Sætningen: Det er godt nok koldt!” er nok en af de mest brugte i den seneste uge. Det har været lidt besværligt at komme på arbejde og i skole, og sne og kulde har givet udfordringer og kolde tæer. Men rigtigt vintervejr kan også give mulighed for at lave højaktuel naturfagsundervisning.

Som biologilærer forsøger jeg i min undervisning at vække elevernes nysgerrighed ved at gøre dem opmærksomme på de forskellige flotte, sære og forunderlige små og store dyr, planter og sammenhænge i naturen. Fordi jeg tror på, at man skal vide noget om naturen, naturfænomenerne og det, der omgiver os, for at kunne holde af den og ville passe på den. Forhåbentlig er elevernes nysgerrighed allerede vakt i løbet af deres natur/teknologiundervisning fra 1. til 6. klasse, så jeg ”bare” skal fortsætte det, der allerede er godt i gang.

Men i overbygningen kan naturfagsundervisningen meget nemt komme til at handle rigtig meget om problemer, der skal løses, når man taler om naturen og naturfænomener. Og ikke ret meget om naturen som en fantastisk ting, vi skal lære at kende, nyde, fascineres af og passe på. Derfor forsøger jeg at huske mig selv på at gribe chancen for at lade naturen bestemme indimellem. Som lige i disse dage, hvor sne og frost pludselig fik lov at sætte dagsordenen i stedet for de digitale portaler og årsplanen. At gå på sporjagt med 7. klasse i den nyfaldne sne i bidende kulde giver ikke kun friske røde kinder og bevægelse (så klarede vi også lige den). Det gav først og fremmest anledning til overraskelse over, hvor mange forskellige levende væsner, der rent faktisk havde vandret rundt på skolens grund i løbet af natten og de tidlige morgentimer. Dette førte til en længere snak om tilpasninger til at overleve vinterens kulde og mangel på mad, hvilket så igen ledte til en snak om klimazoner, og hvorfor vi mon ikke har så mange krybdyrarter i Danmark som i troperne. Og hvorfor er det egentlig man spreder salt ud på vejene?

Forhåbentligt giver sådanne spontane oplevelser, spørgsmål og samtaler grundlag for senere at gå i dybden med forskellige problemstillinger, f.eks. i forbindelse med naturfagsprøven eller projektopgaven, så det ikke er naturen i sig selv, der er problemet. Min anbefaling til at lukke eleverne ud i kulden er hermed givet - god fornøjelse.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.381 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen