I torsdags præsenterede regeringen deres nye ghettopakke, "Et Danmark uden parallelsamfund - Ingen ghettoer i 2030"

Ghettoskoleleder om udspil: Obligatorisk daginstitution er en god idé

Marco Damgaard er skoleleder på Tingbjerg Skole, som ligger midt i et af Københavns ghettoområder. Han oplever at det gør en stor forskel for hans elever med ikke vestlig baggrund, om de har gået i børnehave inden skolestart eller ej.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De børn, vi modtager, som har gået i daginstitution inden skolestart, har bedre sprog end dem, der ikke har. De fungerer også bedre socialt" siger han til folkeskolken.dk. "Så jeg mener helt klart at daginstitutionerne har en nøglerolle at spille her, og det er meget positivt, hvis det på en eller anden bliver obligatorisk. Men det kræver selvfølgelig at daginstitutionerne får tilført de resurser, der er nødvendige for at de kan løfte opgaven. Ellers nytter det ikke noget"

Ghettopakken: Sanktioner over for dårligt præsterende folkeskoler 

Han er derimod stærkt kritisk overfor ideen om at lærere og andre fagpersoner skal kunne straffes med fængsel, hvis de ikke underretter om mistrivsel.

"Det er nok den dårligste ide, i det jeg har set af udspillet" siger han, og understreger at han endnu ikke har set det hele. "Det er udtryk for mistillid til lærerne at de skulle have brug for den slags motivation for at underrette. Lærerne underretter, hvis du mener, der er grund til det, fordi de føler ansvar for deres elever og vil dem det bedste. Der er slet ikke brug for en trussel om straf."

Og skulle der være nogle enkelte fagpersoner, der svigter det ansvar, skal det håndteres på en anden måde, mener han.

"Så har de ikke passet deres job, og så må de i sidste ende fyres. Det samme gælder selvfølgelig ledere som mig."

Ny præmiepulje: Kommuner belønnes for høje karakterer til tosprogede 

Marco Damgaard understreger at det er helt fair, at der er stor politisk opmærksomhed på skoler med mange elever med ikke-vestlig baggrund.

"Det skal der være for vi har et stort ansvar. Men det skal ikke ske på bekostning af den tillidskultur vores velfærdssamfund er bygget på" mener han. Af samme grund er han imod forslaget om at henholdsvis belønne eller straffe skoler økonomisk afhængigt af hvordan deres elever med ikke-vestlig baggrund klarer sig.

"Det er sådan en logik fra det private erhvervsliv, som ikke virker i det offentlige. Lærerne er motiveret af deres forhold til elever og ønsker naturligvis at de skal klare sig så godt som muligt. At tro at man kan gøre det bedre end man med udsigt til en økonomisk gevinst er igen et udtryk for mistillid til, at vi gør det bedste vi kan i skoleverdenen."