Tosprogede
1   9

Ghettoskoleleder om udspil: Obligatorisk daginstitution er en god idé

Marco Damgaard er skoleleder på Tingbjerg Skole, som ligger midt i et af Københavns ghettoområder. Han oplever at det gør en stor forskel for hans elever med ikke vestlig baggrund, om de har gået i børnehave inden skolestart eller ej.

"De børn, vi modtager, som har gået i daginstitution inden skolestart, har bedre sprog end dem, der ikke har. De fungerer også bedre socialt" siger han til folkeskolken.dk. "Så jeg mener helt klart at daginstitutionerne har en nøglerolle at spille her, og det er meget positivt, hvis det på en eller anden bliver obligatorisk. Men det kræver selvfølgelig at daginstitutionerne får tilført de resurser, der er nødvendige for at de kan løfte opgaven. Ellers nytter det ikke noget"

Han er derimod stærkt kritisk overfor ideen om at lærere og andre fagpersoner skal kunne straffes med fængsel, hvis de ikke underretter om mistrivsel.

"Det er nok den dårligste ide, i det jeg har set af udspillet" siger han, og understreger at han endnu ikke har set det hele. "Det er udtryk for mistillid til lærerne at de skulle have brug for den slags motivation for at underrette. Lærerne underretter, hvis du mener, der er grund til det, fordi de føler ansvar for deres elever og vil dem det bedste. Der er slet ikke brug for en trussel om straf."

Og skulle der være nogle enkelte fagpersoner, der svigter det ansvar, skal det håndteres på en anden måde, mener han.

Artiklen fortsætter under banneret

"Så har de ikke passet deres job, og så må de i sidste ende fyres. Det samme gælder selvfølgelig ledere som mig."

Marco Damgaard understreger at det er helt fair, at der er stor politisk opmærksomhed på skoler med mange elever med ikke-vestlig baggrund.

"Det skal der være for vi har et stort ansvar. Men det skal ikke ske på bekostning af den tillidskultur vores velfærdssamfund er bygget på" mener han. Af samme grund er han imod forslaget om at henholdsvis belønne eller straffe skoler økonomisk afhængigt af hvordan deres elever med ikke-vestlig baggrund klarer sig.

"Det er sådan en logik fra det private erhvervsliv, som ikke virker i det offentlige. Lærerne er motiveret af deres forhold til elever og ønsker naturligvis at de skal klare sig så godt som muligt. At tro at man kan gøre det bedre end man med udsigt til en økonomisk gevinst er igen et udtryk for mistillid til, at vi gør det bedste vi kan i skoleverdenen."  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
843 andre er allerede tilmeldt