Blog
4   6

Hvad skal jeg spørge Harvard om?

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I næste uge rejser jeg til Harvard, hvor jeg skal mødes med lederen af Center for Curriculum Redesign Charles Fadel. Vi skal tale om, hvordan Fire-dimensional uddannelse,  åben skole, innovation og skolens fremtid .

For 1,5 måneder siden læste jeg Helge Christiansens anmeldelse af bogen Fire-dimensional uddannelse. 

Helge Christiansens skriver i sin anmeldelse: ”Da jeg skulle i gang med denne bog, var jeg ud fra et overfladisk indtryk kampberedt. Mit ansigt var krøllet sammen i rynker, og kroppen var i højeste alarmberedskab. Jeg var forberedt på en svært tilgængelig bog med de rigtige meninger og indiskutable begreber set ud fra en angelsaksisk pædagogisk tradition i en ramme sat af OECD, der kunne være en trussel mod den danske skoletradition. Jeg gled imidlertid hurtigt ind i denne letlæste, næsten underholdende bog og kan allerede konkludere, at bogen er værd at læse for alle folkeskoleinteresserede. Den overraskede mig med sin åbenhed og sine ideer til uddannelse og undervisning i den eksplosion af forandringer og udvikling, der sker på alle områder, blandt andet på grund af globaliseringen og den teknologiske udvikling.”

Denne beskrivelse af bogen kan jeg kun være enig i. Efterfølgende kontaktede jeg Charles Fadel, som er leder af Center for Redesign på Harvard og medskribent på bogen, og spurgte om han ville mødes til en snak om den danske folkeskole og hans teori om Fire-dimensional uddannelse. Til min store overraskelse inviterede han mig til Harvard til en snak om fremtidens skole. I den forbindelse har jeg lavet et didaktisk skriv, som beskriver mine tanker omkring innovation i den danske skole set i lyset af bogen teorier.  

Du kan se mit skriv her, men jeg vil gerne have dit input til interessante temaer eller spørgsmål, som jeg kan diskutere med Charles Fadel. Skriv et input i kommentarfeltet - så tager jeg dine tanker med til Harvard. 

Artiklen fortsætter under banneret

Læs Helge Christiansens anmeldelse her: Hvordan skal undervisning og uddannelse se ud i det 21. århundrede?. (Men snyd ikke dig selv for at læse bogen i sin helhed.) 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.479 andre er allerede tilmeldt

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.158 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.036 andre er allerede tilmeldt