Anmeldelse

Pædagogik i sociologisk perspektiv

Pædagogik i sociologisk perspektiv

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hensigten med denne bog er at understrege, at pædagogik handler om mere end blot "gode hensigter". Det er forandringer i forholdet mellem individ og samfund, der bestemmer, hvordan et samfund hænger sammen. Herunder også hvordan pædagogiske forhold og formål kan forstås i en given samfundskontekst.

Fakta:

Titel: Pædagogik i sociologisk perspektiv

Pris: 250 kroner

Sider: 216 sider

Type: Bog

Forlag: ViaSystime

Bogen præsenterer en række forskellige samfundsteorier, som i deres udgangspunkt er mere eller mindre direkte knyttet til pædagogik. Ideen har dog været at introducere til teorier, der har det tilfælles, at de på forskellig vis belyser samfundsmæssige vilkår for "opdragelse". Listen af teorier er lang: Marx, Engels, Durkheim, Foucault, Luhmann, Bourdieu, Habermas, Ziehe og Giddens. Som en typisk antologi er det således korte, introducerende artikler. Det virker godt, når nogle af de forskellige teorier forholdes til hinanden, det fremmer forståelsen af forskellige samfunds- og udviklingssyn. Eksempelvis bliver der i artiklen om Bourdieu redegjort for forskellen til en klassisk marxistisk samfunds- og skoleanalyse. Desværre er sådanne sammenligninger ikke et gennemgående træk ved bogen.  

Bogens styrke er, at artiklerne er skrevet i et forholdsvis let tilgængeligt sprog, og alle relateres til både et pædagogisk og praktisk perspektiv, som gør den anbefalelsesværdig til alle, som arbejder professionelt med pædagogiske problemstillinger - og som gerne vil forstå deres arbejde i en større samfundsmæssig sammenhæng end den, der er umiddelbart synlig i hverdagen.

Powered by Labrador CMS