Lærer til lærer
0   4

Sælg din ide – kan mesterskab i pitching løfte fagligheden?

Stemningen af forventning, nervøsitet og intensitet i det store rum med de mange elever og de alvorlige dommere er rigtig god og konstruktiv for grupperne. Eleverne ’vokser,’ som dagen skrider frem – de lærer kanon meget om fremlæggelse og bliver stærke i egen pitching – de oplever, de kan. Og det er rigtigt sjovt for mig at gå rundt og høre dem pitche og bedømme andre grupper.

Kan Mesterskab i pitching udvikle elevernes faglige kompetencer?

Pitch = ultrakort fremlæggelse også kaldet en salgstale (kendt fra tv-programmet Løvens hule)

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg møder op til Lemvigmesterskab i pitching, hvor mine elever fra 8. og 9. klasse møder elever fra tre andre skole i en dyst på det lokale gymnasium, hvor grupper af udskolingselever udfordrer hinanden.

Eleverne har arbejdet i grupper med at ideudvikling og med at visualisere deres bud på en løsning af en problemstilling på en pap væg, som bruges i deres pitch. Eleverne synes ikke på forhånd, det er nogen særlig god ide at mødes for at dyste mod andre i fremlæggelser.

Mine elever er nervøse og lidt modvillige, synes ikke deres pitch er god nok ej heller deres væg. Men de går i gang med at stille væggene op, mens de skæver til de andre skolers vægge - og opdager nu, at egne vægge ikke falder udenfor – og det hjælper på humøret.

Vi bliver budt velkommen og pitch-delen kan begynde.

Gruppernes inddeles i tre store hold.

1. Gruppen pitcher for en dommer og andre elevgrupper på skift – gruppen får points i forhold til innovation, pitchens kvalitet, hvorvidt projektet er realistisk og om gruppen har en rød tråd.

2. Gruppen går selv rundt til de andre grupper og er dommer på gruppernes pitch.

3. Gruppen får en rundvisning på gymnasiet – med efterfølgende tipskupon med mulighed for at vinde modeshow-billetter.

Hvad sker der lige her?

Jeg oplever eleverne bliver mere og mere modige, som de ser de fremmede grupper an. Mange har hjælpesedler med til deres pitch. Efterhånden som eleverne har pitchet flere og flere gange forsvinder nervøsiteten og deres små hjælpesedler, og de tør træde i karakter med både stemme og åbenhed – ja jeg oplever faktisk at alle gør det rigtigt godt,  og der slet ikke det ’slaskeværk og putten sig,’ som vi ser så meget hjemme i klassen. Eleverne er optaget af deres projekt, de kan forklare det, de er stolte - og de kan mærke, det kører for dem. Det er en ’yes, yes’ oplevelse for en lærer. J

Den del, hvor grupperne skal rundt og bedømme andre ukendte grupper, er direkte genial.

Alle deltagende grupper har valgt at arbejde med en ud af fire cases (problemstillinger), så eleverne ser og hører mange mulige løsninger på samme problemstilling og kan relatere til eget arbejde eller kammeraters arbejde. Eleverne er meget interesserede, og nogle steder får de også snakket med de elever, de slet ikke kender. Samtidig er de vigtige for konkurrencen, fordi de selv skal bedømme ud fra kriterier, de også selv bliver bedømt på. Og mon ikke der bliver opdaget både pitch-fif og gode visualiserings muligheder hos andre grupper, som eleverne selv kan bruge efterfølgende på skolen i fremlæggelser.

Socialt iværksætteri

Socialt iværksætteri hedder projektet, som blev tilbudt skolerne. Det er et brobygningsprojekt i samfundsfag mellem grundskole og de merkantile ungdomsuddannelser. Det er projektets første år og en måde at vise eleverne, hvordan man arbejder med innovation i forhold til idegenerering på de merkantile ungdomsuddannelser. Her er valgt 4 sociale cases med problemstilling i forhold til: madspild, unge mødre, ud af miljøet og genbrugstøj. Grupperne skal så via ideudvikling udtænke en løsningsmodel – visualisere den og pitche den. Forløbet laves af to merkantile lærere, som kommer ud på skolerne og gennemfører forløbet med eleverne sammen med klassernes egne lærere.

Se video fra dagen

Se anden video fra dagen

Stemningen af forventning, nervøsitet og intensitet i det store rum med de mange andre elever og de alvorlige dommere er rigtig god og konstruktiv for grupperne. Eleverne ’vokser,’ som dagen skrider frem – de lærer kanon meget om fremlæggelse og bliver stærke i egen pitching – de oplever, de kan.

Så mit svar må blive et stort ja – mesterskab i pitching er en disciplin, der i den grad styrker fagligheden i forhold til alle fag, fordi eleverne får redskaber til ideudvikling, bliver meget bevidste omkring visualisering af deres ideer og har fokus på pitching. Tre ting, som de har meget brug for i alle deres projektfremlæggelser på tværs af fag.. Desuden oplever eleverne på selve fællesdagen at turde og at lykkedes – det giver fremadrettet selvværd.

.......................................................................................................................

De deltagende skoler var: Thyborøn, Lemtorp, Harboøre og Nr. Nissum Brobygningen foregik sammen med EUD, som har til huse på Lemvig Gymnasium.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.475 andre er allerede tilmeldt
VIND WEEKENDOPHOLD

Del erfaringer fra din undervisning og vind et ophold for to med alt betalt!

Du kan skrive om alt fra små undervisningstips til konkrete værktøjer og undervisningsforløb.

Skriv lærer til lærer-indlæg