Temaet ved Madkamp i år er konservering.

Dommer: DM i madkundskab skal give faget synlighed

Dommer i madkundskabsmesterskabet Madkamp Merete Vial mener, danmarksmesterskabet kan hjælpe på madkundskabsfagets synlighed og dermed højne fagets status. Men kun 27 klasser har søgt om plads i årets finale.

Publiceret

VURDERINGSKRITERIER

•       Viden ogide Kategorien omhandler elevernes viden om råvarerneog deres anvendelse.  Herunder bedømmes eleverne på deteksperimenterende og innovative samt sværhedsgraden i deresprojekt.

•       Formidling Kategoriensætter fokus på, hvordan eleverne formidler deres viden. Dels deresviden om årets råvare og tema, dels de retter de præsenterer ogforbindelsen mellem dem og årets tema.

•       Måltid Kategoriensætter fokus på iscenesættelsen af elevernes projekt. Herunderværtskabet, anretning af maden, udseende, borddækning og æstetikkenomkring serveringen.

•       Smag Kategoriensætter fokus på den samlede smags-oplevelse. Herunder præcision,variation og balance i forhold til teknik, grundsmage, krydring ogkonsistens.

•       Arbejdsmetode Kategorienomhandler elevernes proces, strukturering og metode omkringprojektet. Dvs. hvordan de har samarbejdet og fordeltopgaverne. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tistrup Skole vinder DM i madkundskab med bønnebryllup 

I seks år har projektet Madkamp afholdt DM i madkundskab for de danske grundskoler. I år bliver finalen holdt den 20. marts i Odense. Tilmeldingsfristen er nu slut, og 27 klasser har søgt om at blive blandt de 10 finalister ved årets danmarksmesterskab i madkundskab.

Men begivenheden er, ifølge madkundskabsunderviser ved professionshøjskolen Via Merete Vial, der er dommer ved mesterskabet, langt mere end en konkurrence.

"Jeg har selv undervist i folkeskolen i 20 år, hvor jeg selv har deltaget ved DM i madkundskab. Jeg tog som lærer meget positivt imod tilbuddet, fordi der endelig kom synlighed på faget. Det er jo et fag, der lever hengemt nogle steder, og hvor man som lærer skal arbejde hårdt for faget", siger hun og uddyber:

"Flere madkundskabslærer er lokalemæssigt udfordrede. Vi er de sidste 20 år gået fra at have delehold på 10-15 elever til at have fulde klasser. På den måde har vi et fag, som på mange måder har været presset. Derfor var Madkamp og DM i madkundskab et kærkomment tiltag. Vi som lærere kunne endelig være med til at sætte fokus på nogle af fagets gode ting".

Merete Vial har således stået på begge sider af kulissen, som lærer og nu som dommer i konkurrencen. Hun er især spændt på se, høre og smage, hvad klasserne har fundet på til året tema, som er "Konservér din køkkenhave". Temaet tager udgangspunkt i den større dagsorden om madspild. Det særlige ved temaet er, at eleverne skal lære de kemiske egenskaber ved konservering, og de mikroorganismer man skal være opmærksom på i madlavning. Overordnet skal temaet præsentere eleverne for, hvad det er for nogle råvarer, som er i sæson, og give dem et kendskab til hele kulturhistorien bag, hvordan fødevarer bliver produceret i dag.

"Temaet er jo lidt anderledes i år, da konservering er et krav. Derfor bliver det spændende at se om, det er retter med konserverede produkter som tilbehør eller retter, hvor de konserverede produkter indgår som eksempelvis smagsgivere", siger Merete Vial. 

Lærer: DM i madkundskab gør mig dygtigere 

 

 

Nytænkning i faget

DM i madkundskab er kun en del af selve projektet Madkamp, som også leverer materialer til madkundskabslærerne og tilbyder lærerkurser, hvor de kan blive præsenteret for nye måder at tænke madkundskab på.

"Jeg fik som lærer inspiration gennem kurser og de materialer, jeg modtog, hvor der netop var fokus på nytænkning i didaktikken. DM i madkundskab er mediestuntet i projektet, men materialerne og lærerkurserne skal styrke madkundskabsfagets position i folkeskolen på lang sigt".  

I projektet er elevengagement og innovation to vigtige punkter for faget. Merete Vial forklarer, at man med projektet ønsker at undgå ensidig undervisning, som udelukkende tager udgangspunkt i at gå ned i køkkenet med en opskrift, men prøver at folde fagligheden mere ud. 

Ph.d: Madkamp gør eleverne innovative

Færre deltagere

I år har 27 klasser fra 20 forskellige skoler tilmeldt sig DM i madkundskab i forhåbningen om at blive blandt de ti finalister, som skal kæmpe om titlen Danmarksmester i Madkundskab. Det er 15 færre klasser siden sidste år, hvor 42 klasser fra 20 forskellige skoler søgte om at deltage i konkurrencen.

Projekt Madkamp blev etableret i 2012 og har siden arbejdet på at forbedre madkundskabsfagets position på skoleskemaet i folkeskolen. Madkamp har over to projektrunder afholdt DM i madkundskab for grundskolerne, hvilket har mødt stor opbakning fra flere klasser landet over. Men i år lader opbakningen til at være faldet, hvilket kan skyldes en mindre sandsynlighed for at være med i konkurrencen, mener Merete Vial:

"Madkamp har kørt à to projektrunder. I første runde blev der afholdt regionale semifinaler, hvor alle som regel kunne komme med. Derefter udtog man to klasser fra regionen til finalen. I projektrunde to har man sparet semifinalerne væk, fordi det er så omkostningstungt. Så der er ikke den regionale tilknytning længere. Klasserne tilmelder sig derfor direkte finalen.  Det tror jeg kan få nogen til at tænke, at der er en lille sandsynlighed for at komme med til finalen, hvor der var god sandsynlighed for at komme med til semifinalen og få vist sit arbejde frem for nogen", mener Merete Vial.  

Projektleder for Madkamp Malene Schrøder bekræfter, at semifinalerne er blevet sparet væk.

Der er meget at se frem til for de ti finalister, som skal dyste om at kreere den bedste og mest kreative ret. Når klasserne ankommer til Odense den 20. marts, har hvert hold 13 minutter til at præsentere deres madbidrag. Derefter holdes voteringspause med underholdning for eleverne, hvor forskellige gæster kommer og tager en debat med børnene om madkundskaber. I år får børnene blandt andet mulighed for at snakke med konferencieren, bagedystvært Timm Vladimir om madkundskab. Til sidst udråbes første-, anden- og tredjepladsen. I løbet af dagen har børnene mulighed for at deltage i workshops med forskellige aktiviteter inden for madkundskab.   

Powered by Labrador CMS