Debat

KL bør komme lærerne i møde

Første skridt på vejen mod en ordentlig folkeskole er at KL kommer lærerne i møde og sørger for en ordentlig arbejdstidsaftale, så lærerne får tiden til at forberede den gode undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som Næstformand i Kls Børne- og Kulturudvalg ligger det mig meget på sinde, at vi i KL får lavet en god aftale med lærerne, som de kan se sig selv i.

Siden KL lockoutede lærerne i 2013 og den daværende regering lavede et regeringsindgreb, som tilgodeså arbejdsgiversiden har mange lærere med rette følt sig svigtede.

Men værst af alt så har de rigide arbejdstidsaftaler og det faktum at lærerne har fået alt for lidt tid til at forberede god undervisning over en bred kam gjort undervisningen dårligere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Kvalitet koster, men heldagsskolen blev indført som en spareøvelser, hvilket har gjort stor skade på vores læreres muligheder for at lave god undervisning og dermed på elevernes mulighed for at blive livsduelige og myndige mennesker. 

Den danske folkeskole er efter flere fejlslagne reformer og ekstrem topstyring med bl.a. tvungne nationale test og målstyret undervisning i dyb krise.

Flere og flere sender deres børn i privatskoler og der er tilbagegang i det grundfaglige niveau.

Læreruddannelsen er i krise, her har censorerne længe klaget over, at lærernes fagfaglighed er for ringe. De kan simpelthen for lidt og hele sektoren lider under et kulturtab.

Mange lærere er gået ned med stress eller er blevet uengagerede pga. de umulige arbejdsvilkår, som gør at de ikke kan leve op til egne og andres forventninger.

Børnene rammes endnu hårdere end tidligere af massiv skoletræthed og stadig flere elever synes skoledagen er for lang.

I 2014 var det 43 % der synes skoledagen var for lang - i 2016 var det 82%, hvilket ifølge professor i statistik Svend Kreiner er en meget dramatisk stigning på ganske kort tid, som man fra politisk side er nødt til at forholde sig til.

Lektor og cand.pæd i pædagogisk filosofi Brian Degn Mårtensson mener at vi har bevæget os væk fra kundskaber og fagfaglighed over til en undervisningspolitisk instrumentalisme, der kun interesserer sig for kompetencer og som lægger afgørende vægt på målstyring.

Som kommunalbestyrelsesmedlem i Norddjurs kommune og næstformand af Kls Børne- og kulturudvalg kan jeg kun give Brian Degn Mårtensson ret.

Der er brug for et paradigmeskift ikke kun KL, men også blandt folketingspolitikerne, så vi kan få genoprettet tilliden til vores folkeskole og til at lærerne nok er dem der bedst ved hvordan man bedriver god undervisning med Hånd, Hjerne og Hjerte.

Første skridt på vejen mod en ordentlig folkeskole er at KL kommer lærerne i møde og sørger for en ordentlig arbejdstidsaftale, så de får tiden til at forberede den gode undervisning.

Andet skridt er at vi dropper de tvungne nationale test, den tvungne heldagsskole og den tvungne målstyrede undervisning.

Man kan ikke tvinge, styre og kontrollere god undervisning og dannelsen af livsduelige og myndige mennesker.

Hvis man alligevel forsøger så er man ikke loyal over for demokratiets dyder, som lighed, frihed, pligt, ansvar, sandhed, broderskab og kærlighed, men styrker i stedet de totalitære tendenser, hykleriet, fremmedgørelsen, angsten, apatien og vreden.

Ulf Harbo

Medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs kommune.

Næstformand i KLs Børne- og Kulturudvalg.

Valgt for Enhedslisten