Blog
0   5

Grundled eller håndled?

Abonner på nyt om DSA - Dansk Som meget Andet end sprog i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når en elev eller kursist snildt kan identificere udsagns- og grundled i en sætning, men ikke aner, hvad et håndled er, har vi så fejlet? Hvordan finder vi balancen, så de både kan få et arbejde og bevare deres værdighed hos lægen, når de skal forklare deres symptomer?

Når vi taler om tosprogede og deres udfordringer med det svære danske sprog, oplever vi nok alle, at mange forholdsvis hurtigt lærer at mestre afkodningen, men ikke forståelsen af en tekst. Udenadslære er ’piece of cake’ og en stærk disciplin.

Ledsætning eller simpelt hen bare en led sætning

Alligevel er jeg ofte blevet overrasket, når jeg i praksis oplever, hvor skrap Abdul er til at identificere en ledsætning i forhold til sine danske kammerater, mens det er så svært for ham at forstå det (for os) mest simple budskab på eller mellem linjerne i en tekst.

Grundled eller håndled?

Artiklen fortsætter under banneret

Når jeg underviser voksne flygtninge og indvandrere, oplever jeg præcis det samme. Gang på gang slår det mig, at mange af dem er imponerende dygtige til at spørge ind til sætningsled og inversion, men ikke aner, hvad eller hvor deres eget håndled er. I farten og vores iver for at gøre dem klar til test og et liv på arbejdsmarkedet, svigter vi efter min mening nemt de emner, som faktisk ligger dem mest på sinde. Følelser og følsomme ord. Emner, der er svære at tale med andre og stadig lidt fremmede om. Ord, der kan være svære at få Google til at oversætte i rette kontekst.

Snot, sved og sæd

Ja, grammatikken er vigtig for at forstå og kunne bruge sproget korrekt, men har vi ikke også brug for meget mere dialog og et større ordforråd omkring det, der betyder noget for os alle som personer? Som børn, teenagere, søskende, forældre og ægtefæller af kød og blod? Snot, sved og sæd er faktisk ret relevante ord at kende, selv om de ikke altid er så rare at skrive på tavlen - for ikke at tale om at mime..

Menneske først og fremmest

Føromtalte observationer og mange spørgsmål har i hvert fald fået mig til at snakke grammatik ud fra mange flere af de helt dagligdags situationer og personlige udfordringer, når jeg kan se mit snit til det.

Så vi sammen husker, at vi først og fremmest er mennesker, der skal kunne fortælle andre om, hvordan vi har det, hvad vi føler, og hvor vi har ondt. Så vi kan lytte til og forstå hinanden. Så vi kan vise omsorg. Uanset om det er med korrekt ordstilling, brug af den rette præposition eller tilpas arbejdsmarkedsrelateret.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.495 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
113 andre er allerede tilmeldt