Blog
1   62

Frygten for fremtiden

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I en tid med kaos og uro omkring lærernes arbejdstid, kuldsejlet forhandlinger og meget lidt lyst til gentagelse af tidligere tiders håbløse lockout, frygter jeg matematiklærermangel

Det er ikke hvem som helst, der kan undervise i matematik og det er ikke en opgave for en grøn matematisk student fra det lokale gymnasium. Det kræver mere end at kunne de 4 regningsarter at undervise i matematik i folkeskolen. Det kræver stor didaktisk indsigt i faget, indsigt i marginalgruppernes kognition, teknologiske færdigheder, klasserumsledelse og motivation for at undervise i faget og meget mere, som man bl.a. lærer på læreruddannelsen.

 

Matematik er en af demokratiets byggestene, et vigtigt element i mange uddannelser og rigtig godt at kunne gennem hele livet. Og så sidder jeg her og frygter, at den faglighed er der mange elever, der ikke skal have sig med gennem deres liv, fordi man ikke kan finde ud af at aftale ordentlige arbejdsvilkår for lærerne. Det bliver svært, når endnu flere elever ikke klarer sig godt i matematik, for landets konkurrenceevne, eleverne og demokratiet.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg er spændt på, hvordan de vil tiltrække lærerstuderende fremover. Hvorfor blive lærer, når man kan se hvor usselt de bliver behandlet. Hvor fedt er det lige at blive lærer, når man periodisk må se sig selv som strejkende eller lockoutet, hvilket på alle planer er en rigtig dyr oplevelse. Den nuværende situation sælger ikke mange billetter til læreruddannelsen.

 

Og jeg er sikker på, at der er mange matematiklærere, der lige nu tænker, at det her cirkus, det orker jeg simpelthen ikke. Jeg orker ikke at blive udstillet på denne fornedrende måde og drevet rundt i manegen af en innovationsminister og hendes hold af tal-jonglører, der gør deres yderste for at lærerstanden ikke skal have løn for fortjent og arbejdsvilkår, der sikrer, at man faktisk kan løse den opgave man er sat til at varetage. Situationen gør intet godt for den lærermangel, vi allerede har.

 

Vi har brug for veluddannelse og efteruddannelse matematiklærere til alle eleverne i folkeskolen for vor alles bedste


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.255 andre er allerede tilmeldt