Find et match:Vi talte om det 'at blive sat i bås' forstået på den måde, at der ofte knytter sig en bestemt påklædning til bestemte fag. Noget der for beskueren gør det nemt, at se hvad personer er.Vi tog udgangspunkt i en sygeplejeske, en politimand, en prinsesse og superhelt.Vi vil gerne, at folk, der besøger udstillingen, deltager aktivt ved at rykke rundt på pladerne, så det måske ikke lige er det match, man forventer.

Få inspiration fra stort åben-skole-projekt i håndværk og design

I torsdags åbnede en udstilling af Odenses 4.-6- klassers åben-skole-projekter i håndværk og design i kunstbygningen Filosoffen. Der er inspiration at hente i projekterne fra 18 forskellige klasser.

Publiceret
Gennemsigtigt tøj:Vi talte om, om vi virkelig er så forskellige, som man kan vise gennem sit tøj. Vi talte om, om vores identitet kun er i tøjet. Vi talte herefter om “Kejserens nye klæder”, hvor kejseren går nøgen gennem byen. Kejseren er ikke mindre kejser af at være nøgen, man kan bare ikke umiddelbart se hans status i hans påklædning. Vi talte om, at vi jo dybest set alle er nøgne under tøjet og at denne nøgenhed ikke gør os til andre, end vi er, blot kan vores tøj være med til at udtrykke vores holdninger, tanker, følelser og status for andre.
Skab med 4 T-shirts:Vi har valgt at bruge talemåden “Klæder skaber folk” Vi har i hele forløbet talt om netop det, at tøj er med til at skabe et udtryk. Man kan gennem sit tøj vise hvad man står for, tror på, arbejder med, interesserer sig for osv. Vi valgte at brodere det på skabet, da vi kan lide ordspillet i det, at ordet 'skaber' indeholder ordet 'skab'. Inde i skabet er der fire T-shirts, som hver især fortæller noget om en person.
Sort/hvid kjole:Kjolen valgte vi skulle være sort/hvid, da de to farver ofte viser modsætninger og det er netop også det, man kan være som person - at man i en situation er en person og i en anden situation en anden person. De hvide felter viser noget om en person.
Popcorn- kjole og the-kjole:Vi talte om det, at andre nogle gange forbinder os med en bestemt madvare eller en bestemt drikkelse. fx “Du drikker altid meget mælk”, eller “Du elsker da bare chokolade”, “Hende der, hun spiser altid kage” osv. Derfor valgte vi, at arbejde ud fra to personer - en der elsker the,og en der elsker popcorn og derefter skabe en kjole til dem hver. Tænk sig hvis alle kunne gå rundt i det de elsker allermest!Popcorn kjole og The kjole:Vi talte om det, at andre nogle gange forbinder os med en bestemt madvare eller en bestemt drikkelse. fx “Du drikker altid meget mælk”, eller “Du elsker da bare chokolade”, “Hende der, hun spiser altid kage” osv. Derfor valgte vi, at arbejde ud fra to personer - en der elsker the og en der elsker popcorn og derefter skabe en kjole til dem hver. Tænk sig hvis alle kunne gå rundt i det de elsker allermest!
Abildgårdskolens elever gik meget op i bryllupstøjet og havde hver snittet en trædukke og designet tøj og hår.
Der var levende musik til åbningen.
Vinderen blandt 6. klasser og valghold blev Abildgårdskolen, som havde arbejdet med et bryllup i Vollsmose.
Vinderen blandt 4. klasser blev Søhuskolen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der var levende musik, taler og smagsprøver fra "Smag for livet", da udstillingen i torsdags slog dørene op for interesserede beskuere af 4.-6. klassernes frembringelser i Odense. 380 børn fra 18 klasser på ni skoler har deltaget i projektet og skabt hver deres bidrag.

Rachel Zachariasen, som har været projektmager på åben-skoleprojektet, underviser på efteruddannelseskurser for kommunens håndværk og design-lærere og er tidligere læringskonsulent i ministeriet, glæder sig over resultatet.

"Udstillingen er mangfoldig, og der er blevet eksperimenteret med mange forskellige materialer. Lærerne og eleverne har været så engagerede", siger hun. 

Klæder skaber folk

Hver skole har arbejdet med sit eget tema under hovedtemaet 'Beklædning og accessories - at søge identitet'. Rasmus Rask Skolen havde valgt temaet 'Det Uventede'. De har arbejdet under flere forskellige overskrifter. Fx 'Skab med 4 T-shirts'. Skolens håndværk- og designlærer  fortæller:

"Vi har valgt at bruge talemåden 'Klæder skaber folk'. Vi har i hele forløbet talt om netop det, at tøj er med til at skabe et udtryk. Man kan gennem sit tøj vise hvad man står for, tror på, arbejder med, interesserer sig for osv. Vi valgte at brodere det på skabet, da vi kan lide ordspillet i det, at ordet 'skaber' indeholder ordet 'skab'. Inde i skabet er der fire T-shirts, som hver især fortæller noget om en person".

På Abildgårdsskolen arbejdede eleverne med temaet 'Bryllupsfest i Vollsmose', hvor drengene har lavet en brudgom i træ, mens pigerne har lavet en brudekjole i papir. Læs mere om Abildgårdsskolens projekt her:

Historiefortælling i h&d: Bryllup i Vollsmose

På åbningsdagen fik alle klasserne respons på deres projekter fra Heidi Okton (industriel designer), Ove Eskildsen (lektor på UC Lillebælt) og Peter Rasmussen (projektleder i Fonden for Entreprenørskab). De kårede også to vindere af projektet. Blandt 4.- og 5.-klasserne vandt Søhusskolen og blandt 6.-klasserne og valghold løb Abildgåardskolen af med sejren. Klasserne vandt en oplevelse.

Udstillingen kan ses frem til 4. marts.