Udkantsskoler får hjælp af fjernundervisning

Årets læringsfestival har fokus på de digitale muligheder i skolen. Et af oplæggene handler om, hvordan fjernundervisning kan hjælpe lærere og elever i udkantsområder.

Publiceret

MØD DIT FAGBLAD PÅ DANMARKSLÆRINGSFESTIVAL

Fagbladet Folkeskolen  er med, når DanmarksLæringsfestival rykker ind i Bella Center den 6. og 7. marts. Dukan møde os på stand 8, hvor du kan snakke med ansatte fraredaktionen og bladre i de nyeste numre.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden i sommer har hverdagen været en anelse anderledes på ni af landets udkantsskoler. Her har nogle lærere været med i et forskningsprojekt om assisteret fjernundervisning i folkeskolen, hvor Skype-forbindelser og undervisere på en skærm har været fast inventar i »klasselokalet«.

»Formålet er at sørge for, at de skoler, der befinder sig i udkantsområderne, kan få samme undervisningstilbud som alle andre. Derfor er man nødt til at tænke over, hvordan man overvinder afstanden«, fortæller lektor Klaus Thestrup fra Aarhus Universitet, der står bag projektet. Sammen med to kollegaer skal han 6. marts holde foredrag om projektets foreløbige resultater på Danmarks Læringsfestival.

Forskningsprojektet med navnet Assist henvender sig til skoler i de mest afsidesliggende afkroge af kongeriget, hvor skolerne ikke nødvendigvis har mulighed for linjefagsdækning i alle fag. Selv om mange lærere måske instinktivt vil harcelere over begrebet »fjernundervisning«, er det ikke så slemt, som det lyder, fortæller Klaus Thestrup:

»Lærerne arbejder sammen på tværs af skolerne og udvikler undervisningsforløb i forskellige fag via digitale medier. Det handler om at bruge de digitale medier i kommunikationen mellem lærerne og mellem lærer og elev«.

»Det er ikke sådan, at der er en lærer ét sted, som underviser et andet sted. Det er snarere sådan, at lærerne understøtter hinandens arbejde«, siger Klaus Thestrup. Han understreger, at eleverne aldrig sidder alene i lokalet, og at der altid vil være enten en pædagog eller en lærer til stede, som tilrettelægger og forbereder undervisningen.

Digitalt tema på læringsfestival

Når Danmarks Læringsfestival, der i år har temaet dannelse i en digital verden, slår dørene op i Bella Center i København næste måned, kan deltagerne forvente at få fyldt den digitale værktøjskasse godt op.

»Det er ikke en selvfølge, hvordan de digitale medier skal anvendes. Det er en udfordring, som skal løses. Derfor vil vi give nogle konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde med assisteret fjernundervisning i folkeskolen. Det kommer blandt andet til at handle om, hvordan man kan bruge de digitale medier, og hvilke faldgruber og muligheder der er i det, for der er begge dele«, fortæller Klaus Thestrup.

Han forklarer, at lærerne og skolerne skal være klædt ordentligt på til at håndtere den digitale udvikling.

»Hvis assisteret fjernundervisning bliver håndteret rigtigt, så kan det være startskuddet for den globale skole, hvor enhver dansk folkeskole med stor selvfølgelighed har fjern­undervisning og samarbejdspartnere rundtomkring i hele verden, og lærerne laver undervisning sammen med dem«.

Læringsfestivalen løber af stablen 6.-7. marts i København, og ud over foredraget om assisteret fjernundervisning kan du også høre om elevernes perspektiv på digital læring, om digitalt fællesskab og mobning, om EU's nye persondataforordning og få input fra det internationale forskningsmiljø, mens også undervisningsministeren lægger vejen forbi.