Faglig fornøjelse
0   18

»E-bogen gør tørt stof spændende«

»Det har været enormt spændende at samarbejde med forskellige faggrupper, der ikke er læreruddannet, fordi de har et helt andet blik på undervisningen.

Jeg skulle argumentere for, hvorfor jeg gør, som jeg gør, og jeg blev udfordret på min faglighed. Gennem forløbet fandt jeg ud af, hvordan man kan udnytte alle de digitale muligheder i en e-bog. Man kan samle mange opgaver og en masse viden, og man kan lægge hjælpemidler og opgaver ind undervejs. Det vil jeg arbejde videre med. Det kan bruges i udviklingen af undervisningen.

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelse på lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv. Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt en gang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud ad skoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød lærer Rikke Tine Brink, der har lavet et e-bogsforløb om det danske mindretal i Tyskland til historie- og danskundervisningen på Munkevængets Skole i Kolding.

Forløbet er blevet til to e-bøger, »Historiske tekster og grænseland« og »Historier og identiteter«, som begge kan hentes i iBooks.

Projektet handlede om det danske mindretal i Slesvig, deres historie og identitet. Vi samarbejdede med det danske bibliotek og center for undervisningsmidler i Flensborg og en ph.d.-uddannet, der var projektleder. Vi udvalgte materialet fra biblioteket, og sammen med danskfagligt materiale lavede vi opgaver, som vi satte sammen i en e-bog. Der er både tekst om mindretallets historie, breve og skoleopgaver, som det danske mindretal har skrevet, dagbøger, billeder og filmklip med personlige beretninger.

Artiklen fortsætter under banneret

Det har været spændende at arbejde med at formidle et emne, som umiddelbart virker lidt tørt, gennem et medie, som eleverne kender, og hvor vi kan udnytte alle de muligheder, der er med e-bøger og iPads.

E-bogen giver variation i undervisningen. Eleverne kan læse tekster, se videoer, lave små opgaver, filme, optage lyd og formidle viden. Jeg har flere muligheder for at arbejde med både det historie- og danskfaglige. Vi kombinerede flere fag i det samme materiale, og den variation var en stor motivation for eleverne. Det var en drivkraft for mig som lærer at se, hvordan eleverne blev inspireret til at formidle emnet.

Med e-bogen prøvede vi at lave en anderledes skoledag, hvor vi formidlede historisk viden fra arkivet på en nutidig og mere spændende måde end ved bare at læse nogle tekster. Det har eleverne taget rigtig godt imod, og de har helt sikkert fået større forståelse for mindretallets historie og øjnene op for et emne, de ikke vidste ret meget om«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.525 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.148 andre er allerede tilmeldt