Blog
0   9

Dansk som andetsprog på læreruddannelsen – nedlagt og genopstået

Abonner på nyt om Dansk som andetsprog i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

For et par år siden forsvandt linjefaget dansk som andetsprog fra læreruddannelsens fagrække. I stedet for blev der oprettet et fagområde ’Undervisning af tosprogede elever’ som en del af det pædagogiske fag. Alle studerende, som uddannes i dag, gennemgår dermed et obligatorisk modul om, hvordan dansk som andetsprog bliver en del af deres fagundervisning.

”Ingen elever har fagsprog som modersmål”

På UCC har vi netop afsluttet vintereksamen, og kollegaer og jeg har læst et hav af skriftlige kompetencemålsprøver om dansk som andetsprog som dimension i fagundervisning.

I prøven skal den studerende analysere et læremiddel eller et undervisningsforløb ud fra et andetsprogsteoretisk perspektiv. På baggrund af analysen udarbejder den studerende begrundede forslag til, hvordan læremidlet eller undervisningen kan udvikles, så flersprogede elevers udfordringer og læring imødekommes.

I bunken af opgaver findes mange gode analyser og interessante forslag til, hvordan undervisning i fx idræt, matematik og historie kan udvikles, så alle elever har mulighed for at forstå, deltage og udvikle sig fagligt.

Artiklen fortsætter under banneret

Mange studerende peger på, at fagsproget er en udfordring for de fleste elever, og at sprogbaseret fagundervisning derfor vil være en støtte for både et- og flersprogede i klassen: ”Ingen elever har fagsprog som modersmål”, står der i en opgave.

Når den lette tekst også er svær

I en af opgaverne undersøger en studerende fagtekster brugt i forbindelse med praktik i historie. Hun oplevede der, at en del elever ikke læste teksterne, og hun analyserer derfor det brugte læremiddel for at undersøge, om det var sproget, som var en barriere for eleverne.

Læremidlet er et meget brugt online-materiale, hvor teksterne kan læses i en svær og en let udgave, og hvor de vigtigste fagord forklares. Hun påviser, at den lette tekst ikke er spor let, og at ordforklaringerne ofte kræver en god læseforståelse. Hendes konklusion er, at elevernes muligheder for at få et udbytte af læsningen afhænger af, hvad der sker i undervisningen før de møder teksten, i både den lette og den svære udgave.

Det er spændende, om de studerende som har gennemført modulet ’Undervisning af tosprogede elever’ tager det med sig i deres fagundervisning og i samarbejdet med kommende kollegaer. Det er også spændende, om deres generelle viden om sprog og fag, om sprogbaseret fagundervisning og om andetsprogstilegnelse på sigt løfter niveauet hos folkeskolens flersprogede elever.

Det håber jeg!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
369 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
233 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.005 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen