Blog
0   14

Er bacheloropgaven gået i hundene?

Abonner på nyt om Dansk på læreruddannelsen i dit personlige nyhedsbrev.


Alt for få lærerstuderende skriver bacheloropgaver i dansk. Det skader udviklingen af faget i skolen og svækker forbindelsen mellem dansk i folkeskolen og i læreruddannelsen.

Der en hund, der spøger på læreruddannelsen. Hunden dukkede op for et år siden, da det viste sig, at en studerende havde skrevet bacheloropgave om ” Hunden som læringsmulighed og pædagogisk værktøj”. Opgaven var ikke skrevet i biologi, som man måske kunne tro, men i den nyindførte rodekasse for bachelorprojekter, som hedder ’almene læreropgaver’.

Jeg ikke noget i mod hunde, men jeg har noget imod, at rodekassen bl.a. er medvirkende til, at der skrives alarmerende få bacheloropgaver i dansk. En hurtig stikprøve viser, at der i år er gang i 5 opgaver her, 7 opgaver der og 15 opgaver et tredje sted… Det er alt for små tal både set i lyset af, at der sidste år på landsplan blev skrevet mere end 1600 bachelorprojekter og ikke mindst i lyset af, at dansk er det klart største fag i skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

De gode spørgsmål

Når de studerende skriver bacheloropgaver i dansk, sker det i tæt samspil med faget i skolen. De studerende henter deres empiri i skolens danskundervisning, de stiller de gode spørgsmål til fagets praksis, de rykker ved selvfølgelighederne. De er kort sagt med til at skubbe til undervisningen i faget. Og forbindelsen til faget i skolen sikrer, at bacheloropgaverne ikke bliver til på isolerede fagteoretiske øer på læreruddannelsen. Empirien fra skolen giver nye vinkler, som kan smitte af på faget i læreruddannelsen.

Krusninger i overfladen

At blive dansklærer handler ikke bare om at være skarp til sin undervisning. Det handler også om at kunne udvikle faget på et videnskabeligt grundlag. Den side af lærerprofessionalismen er bl.a. i centrum i bachelorprojektet, når både fag og pædagogik er i spil. Men når der er så få, der skriver bachelor i dansk, er det blot krusninger på overfladen. Der skrives ikke nok bachelorprojekter i faget, til at fagets samlede udvikling kan sikres.

Ministeriet har reageret på vandringen mod de almene læreropgaver med et ’hyrdebrev’, hvor det blev indskærpet at bachelorprojektet skal være knyttet til skolens praksis. Umiddelbart ser det ikke ud til, at fårene har fulgt hyrdens anvisninger. Der skal måske skarpere midler til.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.286 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
49 andre er allerede tilmeldt