Pigerne synes ikke, deres dukker er blevet helt så smukke, som de havde forestillet sig, da de tegnede skitser.

Historiefortælling i h&d: Bryllup i Vollsmose

6.-klasserne på Abildgårdskolen arbejder koncentreret på at sætte hår på deres snittede dukker. De har lavet hver sin gæst til en bryllupsfest i Vollsmose. Men de er også en en del af et stort anlagt åben-skole-projekt i Odense.

Publiceret
Drengene er ret stolte af deres brudgom. "Vi har selv fundet på ham", fortæller de.
Grene er blevet til ekstra gæster til brylluppet, som kan danse for brudeparret.
Hver dukke udstilles sammen med skitser af tøjet og beskrivelse af personaen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Brudgommen ser lidt betuttet ud, og han er lavere end sin brud. Men drengene fra Abildgårdskolens 6.-klasse er pivstolte af ham. Det har de også grund til. Skolens håndværk og design-hold deltager i kommunens åben skole-satsning og har fundet deres egen vinkel på temaet "Beklædning og accessories - at søge identitet".

"Ideen til vores skoles tema kom, fordi jeg stod og talte med nogle af pigerne i et frikvarter. De fortalte meget engageret om alle de bryllupper, de går til, og vi snakkede om traditionerne i deres forskellige kulturer", fortæller håndværk og design-lærer Jeanette Rosford.

Hun og hendes kollega Ibrahim Dalal var efterfølgende på kursus i håndværk og design hos Rachel Zachariassen, som også står bag kommunens åben skole-projekt. Her blev de rådet til at arbejde med historiefortælling i faget. "Og sådan opstod ideen om at lave et bryllup i Vollsmose, hvor alle vores elever bor".

Normalt er eleverne samlet i faget, men fordi pigerne var så tændte på bryllupsideen, og drengene ikke var så vilde med emnet, valgte de to lærere at kønsopdele dem, så drengene sammen skulle bygge en brudgom i træ.

"De har været udfordrede, for hvordan laver man tøj i træ?", spørger Jeanette.

Pigerne er i fuld gang med brudekjolen af hvidt papir med applikerede guldblomster.

Nyt inspirationskatalog: Lærerne får også noget ud af åben skol

Det skal helst ligne noget fra Ikea

Derudover har alle elever skulle fremstille en gæst til brylluppet. De har beskrevet deres persona med fritidsinteresser, fortid, indkøbsvaner og stil. Tegnet dem og udarbejdet fem skitser af deres festtøj. Derefter har de snittet hver sin lille trædukke, og mens pigerne har syet tøj og hår til deres dukker, har drengene malet tøjet på deres. Brudeparret og alle gæsterne skal udstilles i kunstbygningen Filosoffen fra på torsdag sammen med produkter fra 17 andre håndværk og designklasser fra  Odense Kommune.

"Drengen blev så optagede af at lave brudgommen, at det ville være umuligt at nå at sy tøj", fortæller Jeanette Rosford.

Mens hun taler, kommer en pige og skal have bundet en knude.

"Nu viser jeg dig, hvordan du gør, og så kan du selv gøre det næste gang", siger Jeanette og vikler snoren om fingeren. Pigen kigger opmærksomt.

"De har været udfordret undervejs i det her projekt, blandt andet fordi de har skulle arbejde videre på hinandens produkter. Men de har arbejdet rigtig godt med at finde løsninger på problemerne og valgt mellem forskellige håndværksteknikker".

Det er ellers ikke, fordi eleverne kommer med den store viden om håndværk til timerne.

"De kender ikke navnene på værktøj og teknikker overhovedet, når vi starter. De kan spørge efter tråd og mene stof. Og det er gået op for mig, at det ikke er særligt for de elever, vi har her. Jeg hører fra kolleger andre steder, at det er et generelt problem. Børn bliver ikke længere præsenteret for muligheden af at skabe noget hjemme. De forventer at det skal være som det, man køber i Ikea". 

Måske første gang i en kunstbygning

Abildgårdskolen er en af de heldige i forhold til lokaler. Fra et stort fordelingsrum, hvor tre drenge i øjeblikket står og maler træfigurer, ligger sløjdlokalet til højre, håndarbejdslokalet til venstre og billedkunst lige frem. Der er fuld aktivitet i både sløjdlokalet, hvor to drenge er ved at sætte de sidste knapper på brudgommen og småskændes om, hvem der skal til dekupørsaven først, og i håndarbejde, hvor pigerne knokler med at sætte det sidste hår på deres dukker, inden de skal afsted til udstillingen.

"Der er ingen tvivl om, at de får en oplevelse af at skulle afsted til Filosoffen og se deres egen kunst udstillet. Vi har brug for den slags oplevelser her, for de kommer ikke så meget omkring. For de fleste vil det være første gang, de har været i en kunstbygning, så de skal også lære, hvordan man færdes der. Og så giver det en særlig værdisætning af deres arbejde, at der er nogle, der vil udstille det og komme og se det", siger Jeanette.

Udstillingen er i kunstbygningen Filosoffen fra 22. februar til 4. marts og i alt deltager cirka 380 elever fra 18 klasser på ni skoler i udstillingen. Der er gratis adgang.

8.-klassers fotos side om side med Kvium på Arken