Blog
3   28

Når idrætsundervisningen bliver for stor en mundfuld

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Over den sidste måneds tid har jeg kredset om det samme emne i mine idrætsblogs – nemlig omkring det at få undervisningen til at fungere. Om det at være en omstillingsparat lærer, om de elever der signalerer ’Nej tak’ til idræt og om de elever, som gang på gang er med til at spolere undervisningen for de andre i klassen. I dag handler det om de udfordrede elever, som af forskellige årsager slet ikke kan magte at deltage i idrætsundervisningen.

Foto: Yukissa/Flickr.com

 

I dag er der rigtig mange klasser, som har flere udfordrende elever. De er udfordret på forskellige parametre og på forskellige niveauer – men fælles for dem er, at de ofte ikke kan magte helt det samme som deres klassekammerater i diverse undervisningssituationer.

For nogle elever er det fuldt ud accepteret af dem selv, mens det for andre kan være enormt sårbart og svært at acceptere, at man skiller sig ud fra mængden. Det kan være i form af en dyb afhængighed af computerens hjælp til f.eks. oplæsning, eller det kan være, når det almindelige klasselokale skal skiftes ud med en idrætshal, et musiklokale eller brugen af hjemkundskab.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Hvilke andre muligheder er der?

Idrætsundervisningen kan være sårbar for nogle udfordrede elever. Sårbar fordi de (ofte) skal forholde sig til en hel årgang i stedet for blot sin egen klasse. Sårbar fordi de ikke kender deres faste plads i hallen, og sårbar fordi støjniveauet i en aktivitet til tider kan være højt.

Men hvad er der så af muligheder for elever, som tydeligvis ikke kan magte at deltage i undervisningen? Gennem årene har vores bibliotek åbnet dørene for nogle af eleverne. Her hjælper de til med bogopsætning mv., mens deres klassekammerater har idræt. Andre elever har hjulpet pedellerne med deres arbejde.

Der er elever, der har det svært ved idrætsfagets uforudsigelighed, der er eleverne som har svært ved de mere løse rammer via hallens store areal – og så er der de udfordrede elever, hvor idrætsfagets størrelse simpelthen er for stor en mundfuld for dem.

De er ofte ikke larmende eller forstyrrende, men deres udfordrende diagnose gør, at idrætsfaget er for stor en mundfuld for dem selv.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.134 andre er allerede tilmeldt