Blog
4   7

Brug af læringsplatforme skal drøftes lokalt

Abonner på nyt om Mette Frederiksen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har givet Aarhus Kommune dispensation fra brug af læringsplatformene. Kommunen har ifølge ministeren fuld ret til at lægge valgfrihed ud til den enkelte skole. Hun opfordrer til, at man drøfter skolens digitale infrastruktur i kommunerne, og at lærerne inddrages. Den udmelding bør føre til debatter i alle kommuner og på alle skoler nu.

Læringsplatformene har fået skelsættende betydning for undervisningen i folkeskolen. I manges øjne også for stor. Forligskredsen bag folkeskolereformen ønsker at give lærerne mere frihed til at arbejde med mål og også med læringsplatforme på måder, der giver didaktisk mening. Undervisningsministeriet skriver på sin hjemmeside, at platformene er blevet ”uhensigtsmæssigt styrende for lærernes undervisning”. En arbejdsgruppe nedsat af ministeriet skal se på, hvordan dette problem kan løses.

Friheden i fokus

Arbejdsgruppen skal ifølge sit kommissorium bl.a. drøfte, hvordan de kommunale rammer for arbejdet med læringsplatformene kan ”fokusere mindre på registrering og dokumentation” og mere på frihed til den enkelte lærer og skole. Helt centralt står ”lærerens eget faglige handlerum i relation til planlægning og evaluering af undervisningen i læringsplatformene”.

Lokale beslutninger

Artiklen fortsætter under banneret

Ministeren understreger, at kommunerne ifølge den politiske aftale mellem regeringen og KL om læringsplatformene har pligt til at anskaffe en platform, men at aftalen ikke siger noget om, at man skal anvende den på en bestemt måde. Anvendelsen besluttes lokalt.

Lærerne skal inddrages

Ifølge ministeren er det dog ikke ligegyldigt, hvordan beslutningerne tages. Både lærere og forældre bør inddrages, hvilket giver rigtig god mening. Med dispensationen til Aarhus Kommune og med nedsættelsen af ministeriets arbejdsgruppe er der sat en tyk streg under, at platformene skal bruges meningsfuldt på den enkelte skole. Det bliver de bestemt ikke alle steder nu. Så de lokale debatter er altafgørende. Hvis de ikke har fundet sted, bør de sættes i værk meget hurtigt. Behovet for seriøse, didaktisk velfunderede drøftelser udtales ikke tydeligere, end ministeren gør det netop nu.

 

Kilder:

Merete Riisagers dispensation til Aarhus Kommune: https://www.folkeskolen.dk/625975/riisager-jeg-kraever-ikke-at-i-bruger-laeringsplatform

Arbejdsgruppen omkring læringsplatforme: https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/dec/171201-ny-arbejdsgruppe-skal-hjaelpe-faelles-maal-paa-laeringsplatformene


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.700 andre er allerede tilmeldt