Ordskyen er dannet af ord i overskrifterne på de syv nye bloggeres indlæg. Find links til deres blogs i præsentationen nedenfor.

Mød januars nye bloggere på folkeskolen.dk

Pædagogik, matematik, åben skole og it. Der er kommet syv nye skribenter i folkeskolen.dk's bloggerunivers i januar, som gerne vil være med til at udvikle skolen ved at debattere fx fag, læremidler, digital dannelse og pædagogik. Mød her og vær selv med i debatten.

Publiceret

BLIV BLOGGER PÅ FOLKESKOLEN.DK

Har du også lyst til at blogge påfolkeskolen.dk? Ansøg om en blog her.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen.dk har pt. godt 170 bloggere i og uden for de faglige netværk. Her kan du møde de syv nyeste:

Maria Grove Christensen, matematikvejleder og lærer på Sofiendalskolen i Aalborg

Blog: Maria Grove Christensen

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Min blog handler om alle tænkelige aspekter af matematik som fag i folkeskolen. Jeg er særligt optaget af den udvikling, matematikfaget har gennemgået fra et ensidigt fokus på fagets produkter til et øget fokus på fagets processer og kompetencer - en udvikling der på nogle områder stadig er bedst beskrevet teoretisk, og som ikke nødvendigvis er blevet implementeret i praksis. Jeg interesserer mig derfor meget for, hvordan den viden og teori kan blive omsat til praksis og skabe kvalitet i undervisningen ude på skolerne".

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Med min blog på folkeskolen.dk ønsker jeg at bidrage til fagets udvikling i skolen både gennem vidensdeling og ved at skabe debat og sætte fokus på relevante emner, så vi i fællesskab kan komme det forældede syn på matematikfaget helt til livs".  

Amalie Ørsted, haveformidler og kulinarisk projektudvikler, Haver til Maver

Blog: Haver til Maver

Hvad kommer bloggen til at handle om?

"Haver til Mavers blog handler om, hvordan man kan bruge den kulinariske skolehave i undervisningen, både fagfagligt og pædagogisk, som en del af Åben skole og til at skabe skønne udeskoleforløb."

Hvorfor vil I gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Vi vil rigtig gerne bidrage til folkeskolens faglige platform og debatter og forhåbentligt åbne flere lærere og folkeskoleaktørers øjne for skolehaven som et spændende faglokale".

Bjarke Malmstrøm Jensen, indehaver af Læringskompagniet, oplægsholder om mental sundhed og tilknyttet projektet Digital (Ud)dannelse på Center for Information og Boble Studier, KU.

Blog: Malmstrømsk

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Mine blogs kommer til at handle om digital dannelse og mental sundhed. Jeg er optaget af at koble disse temaer på skolens praksis og inspirere til konkrete tiltag i fællesskabet og i relation til den enkelte elev."

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Mit mål er at skabe interesse for temaerne og komme i dialog med lærere om, hvordan de bedst implementeres i skolens hverdag". 

Peter Hougaard Madsen, lektor i pædagogik og almen didaktik, Via Læreruddannelsen og Jesper Rene Pedersen, lektor, cand. pæd. fil., Via Læreruddannelsen

Blog: Pædagogik i skole og læreruddannelse

Hvad kommer jeres blog til at handle om?

"LUPF (Læreruddannelsens pædagogiske fag) er en frivillig faglig forening for undervisere og interessenter i lærerdannelsens pædagogiske fagområde. I foreningen diskuterer vi pædagogik - men også fagområder, der er beslægtet med pædagogik, og det vil vi dele på bloggen.

På bloggen byder vi ind med overvejelser over pædagogik som fagligt fænomen og med synspunkter på pædagogik i tidens skole og læreruddannelse". 

Stig Toke Gissel, ph.d., daglig leder af Læremiddel.dk og ansat som forsker i Center for anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL

Blog: Læremiddel.dk

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Den kommer til at handle om læremidler - digitale som analoge - om vurdering og design af læremidler, læremidler i brug. Men også danskdidaktik med særligt fokus på bl.a. læsning, litteraturundervisning og multimodalitet."

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg vil meget gerne gøre folkeskolen.dks læsere opmærksomme på de ting, vi laver i Læremiddel.dk. Som forsker er jeg desuden meget optaget af, at forskning skal være anvendelig i skolen, og det kræver, at jeg er i konstant dialog med lærere. Denne dialog kan gøre, at jeg bedre bliver i stand til at se, hvor der er behov for af forskning. De forskellige læremiddeldesigns og undersøgelser, som jeg beskæftiger mig med, bliver bedre af at møde læreres kritiske og erfarne blik. At skrive blog på folkeskolen.dk kan således medvirke til, at jeg ikke mister jordforbindelsen helt…" 

Stina Odgaard-Sabally, medstifter af Praktisk.co, der bl.a. laver workshops om innovation

Blog: Den fremsynede folkeskole

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Jeg blogger om teknologi og digitale kompetencer i undervisningen. Fokus er primært på anvendelsesorienteret inspiration til, hvordan teknologiforståelse kan implementeres i fagene. Til tider vil der være afstikkere til den politiske scene og en diskussion af, hvilke udspil der er oppe".

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg meldte mig som blogger på folkeskolen, fordi jeg syntes, der manglede en anvendelsesorienteret stemme i hele teknologiforståelses-debatten. Desuden er jeg meget interesseret i alle jer læseres erfaringer, tanker og kommentarer i forhold til teknologi i undervisningen. Så jeg håber, I vil deltage aktivt ved at kommentere på mine indlæg :) "