Blog
0   2

Når IT-undervisning og inklusion går hånd i hånd

Abonner på nyt om Malmstrømsk i dit personlige nyhedsbrev.


IT kan styrke skolehjemsamarbejdet, så forældre og lærere samarbejder om social og faglig inklusion fra skolestart

Familiy Engagement in The Digital Age, ed. By Chip Donohue (2017) beskriver en række evidensbaserede tiltag til at engagere udsatte familier i barnets skolegang gennem enkle IT-værktøjer. Se f.eks.: https://www.messagefromme.org/ , der fremmer kommunikationen mellem barn og forældre om skole, undervisnings og trivsel.

Indsatser som Message from Me tager afsæt i tanken om, at IT ikke er målet, men midlet til at øge læring og trivsel for alle, men særligt for udsatte familier og deres børn. Message from Me (MfM) støtter lærernes arbejde med at styrke samarbejdet med familien og fremme kommunikation internt i familien om barnets skoledag. Samtidig er der i projektet en række læringsmål for barnets udvikling af faglige og IT-kompetencer.

Artiklen fortsætter under banneret

Digitale mentorer integrerer IT, faglighed og familiens self-efficacy

I MfM og en række andre indsatser er det skolens personale, der fungerer som digitale mentorer primært i de små klasser. Her arbejder de med den enkelte elev og klassen om at skabe samtaler mellem barn og forældre om skoledagen. Forældre udvikler deres kompetencer og self-efficacy på to områder. For det første rustes de til at håndtere samtale om barnets skolegang. For det andet opnår de IT-færdigheder og erfaringer med at anvende digitale medier med afsæt i egne behov og ressourcer. Det samme gør sig gældende for barnet, der ud over digitale kompetencer også udvikler kommunikative kompetencer som evnen til at formidle visuelt anvende digitale begreber og lytte. Det sidste trænes i forbindelse med, at eleverne optager hinandens arbejde i klassen. Som en del af indsatsen er en række faglige øvelser i f.eks. matematik, hvor eleverne arbejder med kroppen og visuelle hjælpemidler, der egner sig til at blive optaget. De faglige øvelser er designet således, at de fremmer faglig dialog mellem eleverne. Dermed har forældre mulighed for at tage afsæt i det, deres børn er optaget af og tilegne sig fagets begreber.

Inklusionsperspektivet

En af de væsentlige opgaver i arbejdet med inklusion er at skabe det positive samarbejde med forældrene, herunder at tydeliggøre barnets ressourcer og udfordringer. MfM viser, at IT kan mediere samarbejdet og en fælles forståelse ved at gøre barnet selv til en aktiv formidler af sin hverdag i skolen. Den digitale indsats rettes mod hele klassen, men understøttes af dialog med familier om, hvordan de kan anvende optagelserne i hjemmet. Dermed får familier, der har svært ved skolesamtalen særlig udbytte af indsatsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.294 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.059 andre er allerede tilmeldt