Blog
1   12

Hvordan lærer man som lærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Vi arbejder med undervisning hver eneste dag, og alligevel er vi udfordret på vores egen læring som lærere.

Vi vil på kursus

Det kan virke paradoksalt at matematiklærere i en tid med store forandringer og med stort fokus på matematik, som et yderst nødvendigt fag, ikke bliver sendt mere på faglige kurser end de gør.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg har selv for en del år siden deltaget i et excel-kursus, og i skrivende stund er det det eneste matematikfaglige kursus jeg kan huske, at jeg har deltaget i som kursist og så var det jo egentligt et IT-kursus.

Som matematikvejleder har jeg været på kursus i data, både indsamling og behandling, men ikke i fagets kerne, matematikken.

Jeg har deltaget i mange konferencer og netværk, læst faglitteratur og deltaget i diskussioner, arbejdet i skolens fagteam, læst til matematikvejleder. Jeg har løst mine egne børns opgaver fra gymnasiet af faglig interesse og jeg elsker strategispil både digitale og analoge. Men jeg kommer bare aldrig på matematikkursus.

 

Hvorfor er der ikke flere matematikkurser til lærere?

Vilkårene for matematiklærernes efter-og videreuddannelse er meget forskellige, men jeg vil påstå at de matematikfaglige kurser er næsten ikkeeksisterende for de fleste matematiklærere. Man får fornemmelsen af, at når man har taget uddannelsen, så er det slut. Men bare den mundtlige dimension af faget, har brug for at blive vedligeholdt og opdateret, så man rent faktisk får udtrykt sig korrekt som matematiklærer. Det ville være smart med mange flere faglige kurser.

 

Vi lærer nogen gange rigtig meget i vores hverdag

Vi lærer i hverdagen om vores egen praksis bare ved at gennemføre den, men matematiklærere lærer heller ikke alene, men i fællesskab med andre fagfæller. Der er stærkt begrænsede muligheder for at deltage i hinandens undervisning og derved arbejde med supervision og videndeling med kollegaerne. Vi kunne sikkert lære meget ved at opleve, hvordan andre lærere formidler stoffet, men der er vi så udfordret på tid. Så vi bliver kun klogere på egen praksis, selvom den måske også kunne bruge et eftersyn.

 

Fagteam

Når vi arbejder i fagteam fordyber vi os i didaktik og opgavetyper, indkøb osv. men sjældent i ren matematik, som jo er kernen i vores fag. Vi kunne indtænke lektionsstudierne i vores fagteamsamarbejde for derved at tilgodese matematikken, og så skal vi til at arbejde mere med ren matematik i fagteam.

 

Matematik er et kompliceret fag at undervise i, og vi har alle brug for at lære.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.360 andre er allerede tilmeldt