Blog
7   62

Er den kollektive ’straf’ løsningen?

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Forleden da jeg spiste frokost på lærerværelset, gik snakken om min kollegas dreng, hvis idrætsundervisning langt fra fungerer optimalt. Idrætslæreren har over flere omgange valgt ikke at køre den normale idrætsundervisning, fordi flere i klassen simpelthen ødelægger de planlagte timer – hvilke tiltag skal iværksættes her?

Foto: Anders Illum/Flickr.com

 

Er det rimeligt, at undervisningen omlægges for alle i klassen, når syv-otte elever ikke kan finde ud af at høre efter? Nej, er mit klare svar!

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at 2/3 af klassen skal ligge under for, at en flok drenge i ottende klasse ikke har pli til at høre ordentligt efter eller følge de faglige spilleregler.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg ved, at både leder og forældre er blevet kontaktet, men også at undervisningen stadigvæk ikke fungerer. Derfor er den almindelige idrætsundervisning lige pt. erstattet af hardcore teori langt væk fra noget, der blot minder om omklædningsrum eller hal.

Er det optimalt? Nej! Men hvilke muligheder har en lærer, som står alene med en klasse, hvor der tydeligvis ikke er nok opbakning fra hverken ledelse eller forældre?

 

Skal klassekammerater sige fra?

Er vi ude i, at de unge mennesker på 14-15 år selv skal til at sige fra? At sige stop til deres klassekammerater, når det går for vidt, og dermed blive en hjælp for læreren og deres egen undervisning. Når der ikke kommer handlemuligheder oppefra, og når forældrene ikke kan trænge igennem og sende deres unge af sted med et passende værdisæt, så bliver det nok et samspil lærer og de læringsparate elever i samspil.

Men kan det passe, at vi ender på en smag af magtesløshed overfor elever, der slet ikke er undervisningsparate? Hvad gør vi i forhold til lærerens arbejdsbetingelser, klassens sammenhold som helhed og det læringsrum, der bliver ødelagt gang på gang, når en udfordring som denne melder sig?

Den kollektive afstraffelse er ikke optimal, men hvis gruppen ikke er medgørlig, og opbakningen ikke kommer fra de omgivende instanser, så kan det være der, det ender – og så står de læringsparate elever endnu engang som taberne.

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.134 andre er allerede tilmeldt