Blog
0   4

Hjælp eleverne ordentligt ud af krænkefælden

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan lærer vi vores elever ikke at blive opslugt i en debatkultur, hvor enhver argumentatorisk modstand let bliver opfattet som en personlig krænkelse? Måske samfundsfag kan hjælpe.

"Demokrati er en skikkelig måde et være uenig på".

Citat af K.E. Løgstrup.

Det har stået på min tavle nogle gange i årenes løb. Ganske enkelt fordi jeg synes, det holder. En bærende del af vores demokrati beror på, at man kan være uenige og stadig bevare den gode tone. Hermed plæderer jeg også for en forståelse af netop ordet "Skikkelighed". 

Jeg sad i en årrække i en skolebestyrelse. Et generelt spændende og lærerigt arbejde. Fra tid til anden skulle vi imidlertid håndtere sager og henvendelser, der rakte udover rimelighedens grænser, og hvor et besk svar fra bestyrelsens side kunne have været på sin plads. I hvert fald ifølge mig. Sådan blev det aldrig, fordi der sad en skoleleder, der lærte mig, at ordentlighed betaler sig. Skikkelighed om man vil. Til at begynde med synes jeg, det var vagt, men jeg lærte hurtigt, at man kan sætte sig igennem på en ordentlig måde. Denne ordentlighed kan tilmed have en særdeles afvæbnende effekt, så en potentiel konflikt falder til jorden med et brag. Jeg er ham evig taknemmelig for den lære.

Artiklen fortsætter under banneret

I samfundsfag, og i almindelighed, forsøger jeg så at give min erfaring videre til mine elever. Jeg mener, det er strengt nødvendigt. De vokser op i en kultur, hvor det er blevet mere reglen end undtagelsen at føle sig krænket. Jeg tænker ikke på #Metoo m.v. Jeg tænker på, at eleverne skal navigere i en debatkultur, som vi indtil for nylig har brystet os af. Den frie debat hvor argumentationen var det centrale. Den synes at være stærkt på retur, fordi der er en tilbøjelighed til at lade følelser få frit ved tasterne. Denne tendens synes at sprede sig til debattonen i medierne generelt. Det er ikke skikkeligt.

I samfundsfag kan vi lære vores elever at være uenige på en ordentlig måde. At man kan blive modsagt uden at ryge i krænkelsesfælden, bare fordi nogen mener noget andet, end én selv. Om vi kalder det skikkeligt, ordentligt eller sobert er mig ligegyldigt. Det handler om dannelse til demokrati. Den ukrænkelige dannelse.

Husk at være skikkelige derude. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.646 andre er allerede tilmeldt