Piger og børn af højtuddannede forældre får bedre testresultater

Køn og forældres uddannelsesniveau og herkomst har en stor betydning for børns resultater i de nationale test, viser en ny analyse fra Undervisningsministeriet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet offentliggør nu også, hvordan folkeskoleelever klarer de nationale test i dansk og matematik sammenholdt med elevernes køn og forældrenes uddannelsesniveau og elevernes herkomst.  

Tre indikatorer 

I ministeriet såkaldte Datavarehus kan man se, at elever med højuddannede forældre klarer sig markant bedre i de nationale test end elever med lavt uddannede forældre. Eksempelvis er 9 ud af 10 elever af forældre med en lang videregående uddannelse 'gode' til matematik på 6. klassetrin, mens det kun gælder 5 ud af 10 elever af forældre, der ikke har uddannelse ud over grundskolen.

Derudover viser de nye analyser, at piger generelt opnår højere testresultater i alle fire obligatoriske test i læsning, mens der ikke er forskelle i drenges og pigers testresultater i de obligatoriske test i matematik.

Indvandrere klarer sig generelt dårligere end danskfødte i testene. I testene i dansk/læsning klarer efterkommere af indvandrere sig betydeligt bedre end indvandrerne, mens forskellen på første og anden generation er ikke er ret stor i matematik.

Undervisningsministeriet mener, at de tre indikatorer køn, herkomst og forældres uddannelsesniveau skærper muligheden for at kunne følge på skolereformens målsætning om at at alle elever skal opnå deres fulde, faglige potentale. 

Læs mere

De nye opgørelser af landsresultaterne i nationaletest

Powered by Labrador CMS