Hvad er den gode lærer? Svarene er samlet op fra elevinterviews med 20 elever i 6. klasse og i 21 elever i 8. klasse fordelt på fire skoler.

Elever: Humor og oplevelser styrker fællesskabet med læreren

Skoleelever trives mange gange bedre, hvis de har en stærk oplevelse af fællesskab med deres kammerater og med deres lærere, viser tal fra den nationale trivselsmåling. Derfor er Dansk Center for Undervisningsmiljø gået på jagt efter, hvad der skaber en følelse af fællesskab med ens lærer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vores lærer kigger næsten hver morgen på os alle sammen. Jeg ved det ikke, men hun gør bare et eller andet, så man føler man er en del af noget", siger Caroline fra 6. klasse i en ny rapport , 'Det vi fælles skaber'. 

Humor, personlige beretninger og oprigtig interesse for eleverne både i og udenfor timerne er ifølge eleverne vigtige ingredienserne i et godt elev-lærerfællesskab. Det viser rapporten, hvor Dansk Center for Undervisningsmiljø har gennemført fokusgruppeinterviews med 41 elever på 6. og 8. klassetrin.

Ifølge eleverne er en god lærer én, man kender både fagligt og personligt, og én som er interesseret i eleverne - både fagligt og som personer. For eleverne handler det om at få gode oplevelser med en lærer og få mulighed for at lære lærerne at kende både i og uden for undervisningen. Eleverne fremhæver også lærere, der laver sjov, og hvor interaktionen er præget af humor. Udover at eleverne oplever undervisningen som mere spændende og lærerig, kan lærere med humor også gøre stemningen i klassen mere uformel og give eleverne indtryk af at blive anerkendt og forstået. 

Rapportens forfattere udtrækker tre forklaringer på, hvorfor gode elev-lærerfællesskaber er vigtige:

• For det første er elev-lærerfællesskabet vigtigt for elevernes oplevelse af tryghed og dermed deres generelle trivsel i skolen.

• For det andet er elev-lærerfællesskabet vigtigt for elevernes læring idet en god relation kombineret med førnævnte tryghedsfølelse påvirker både motivation og koncentration i positiv retning.

• For det tredje er elev-lærerfællesskabet vigtigt for elevernes trivsel. Her taler vi om elevernes lyst til at gå i skole, elevernes selvtillid, følelsen af at kunne få hjælp til personlige udfordringer eller til at komme ind i klassens sociale fællesskab.

En lærer man har haft længe

I rapporten forsøger DCUM at opsamle, hvad der er vigtigt for eleverne for at få et godt fællesskab ved at spørge dem, hvad en god lærer er. Svarenen fremgår af tabellen ovenfor.

Eleverne oplever at det vigtigste i forhold til relationen til læreren er graden af kendskab til hinanden. Her lægger eleverne vægt på, at det både er vigtigt at kende en lærer personligt, og at læreren kender eleverne både fagligt og personligt. For at komme til at kende hinanden godt forudsættes at læreren er god at snakke med. Men det er også vigtigt, at relationen er stabil, og gentagne gange vender eleverne tilbage til, at en god lærer er en man kender godt og har haft længe.

Læs mere

Rapporten 'Det vi fælles skaber' (pdf)

Powered by Labrador CMS