Blog
0   5

Digital dannelse som tværfaglig disciplin

Abonner på nyt om Malmstrømsk i dit personlige nyhedsbrev.


Tværfaglig og praktisk tilgang til digital dannelse har positiv effekt på børns digitale kompetencer

Bogen Family Engagement in the Digital Age fremlægger en række evidensbaserede projekter, der har haft positiv effekt på at engagere udsatte familier i digital dannelse (digital literacy). Et træk ved projekterne er en praktisk orienteret og tværfaglig tilgang til digital dannelse.

Min pointe er ikke, at lærere skal kalde alt, hvad de foretager sig, for digital dannelse. Det er heller ikke, at ”digital dannelse” skal ses som et begreb, der automatisk tilføjer værdi til lærerens didaktiske arbejde. Pointen er snarere, at når eleverne arbejder med etiske spørgsmål i forbindelse med danskundervisningen eller lovgivning i samfundsfag, så er der en digital dimension, som læreren kan vælge fra eller til.

Artiklen fortsætter under banneret

Meget tyder på at når man vælger den til, så skal undervisningen lægge op til en praktisk orienteret undersøgelse af teknologiens muligheder og begrænsninger. Blandt de yngste elever har et projekt således ladet eleverne undersøge ældre teknologier som skruer, maskiner og andre teknologier. Pointen var her at lade eleverne forholde sig til teknologier, der er så selvfølgelige, at vi ikke længere tænker på dem som en teknologi.

Konkrete temaer kan løfte digital dannelse ind i flere fag

På den enkelte skole og det enkelte team kan man have fokus på, at digital dannelse ikke alene er et anliggende for klasselæreren eller dansklæreren. Et eksempel er at der i 2015 var flere mobiltelefoner i Afrika end i Europa. Hvad er årsagen til dette og hvilken effekt har det på livet på det afrikanske kontinent? Hvordan kan det udnyttes positivt til at udvikle sundhedsfremmende indsatser i Afrikanske lande?

Her kan eleverne diskutere og undersøge forskelle på livsbetingelser i Danmark og Afrika og undersøge om disse forskelle også afspejler sig i brugen af digitale medier i forskellige kulturer og under forskellige livsbetingelser. En praksisorienteret tilgang kan tænkes ind i flere fag herunder geografi og teknologiforståelse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.315 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.502 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.254 andre er allerede tilmeldt