Blog
0   3

Fortidens mennesker var nogle idioter uden wifi

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Mange historiematerialer lægger betydelig vægt på de historiske begivenheder, personligheder og kronologi. Man savner ind imellem at forstå fortidens mennesker på de rette præmisser. Vi må stille spørgsmålet: Hvorfor gjorde vi, som vi gjorde?

Vi kender alle fordommen og misforståelsen hos eleverne: Fortidens mennesker var var dumme. De vidste ingenting, og de troede på hekse og spøgelser. De var onde, overtroiske og formørkede. Hvorfor? Fordi de ikke havde wifi.

Her er det så, vi træder i karakter og forklarer vores elever, at det ikke var tilfældet. Man kan ikke gøre fortidens handlinger op i intelligens. Skal denne påstand sættes på spidsen, viser nyere studier, at jægerstenaldermennesket rent intelligensmæssigt var fuldt på højde med nutiden mennesker. Intelligensen var dog i langt højere grad koncentreret om ren overlevelse.

Desværre er dette aspekt af fortællinger om fortiden sjældent noget, der bringes til torvs på diverse historiesites. Dog må man sige, at henvisninger til eksternt kildemateriale også begynder at vise takter i den retning, og det er godt.

Min pointe er, at vi derfor selv må være opmærksomme på bringe de kilder i spil, der beskæftiger sig med fortidig mentalitet og tankemønstre og heraf viden om den virkelighed, som disse tankemønstre udsprang af.

Artiklen fortsætter under banneret

Dette bringer mig frem til ugens anbefaling til læsning af nedenstående kronik, der forsøger at forklare, hvordan de mennesker, der arbejdede i de nazistiske KZ- lejre kunne holde deres umenneskelige virke adskilt fra et i øvrigt helt almindeligt familieliv, hvor de var højtelskede sønner, døtre og forældre.

Det er interessant læsning, selv om niveauet generelt er over folkeskoleniveau. Uddrag fra artiklen kan dog fungere, og der er absolut også niendeklasseselever, der med lidt hjælp vil kunne kapere artiklen, og bringe den i spil med en relevant problemstilling.

Mentalitetshistorien er vigtig, fordi den giver forudsætninger for at forstå, hvorfor vi gjorde, som vi gjorde. Derved kan vi forhåbentlig på sigt lære, at fortiden ikke er så kategorisk, som man måske kunne forledes til at tro.

God søndag og god læselyst derude.

www.b.dk/kommentarer/auschwitz-boedlernes-dobbeltliv


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.647 andre er allerede tilmeldt