It
0   3

Forskere og specialtilbud vil skabe digitale fællesskaber for unge med kognitive handicap

Trods et skarpt spot på børn og unges net-adfærd overses unge med for eksempel ADHD, autisme og udviklingshæmning. Et nyt forskningsprojekt belyser, hvordan disse unge begår sig digitalt. Målet er, at de får flere og bedre sociale relationer på nettet.

Unge bruger generelt meget tid på nettet. Det gælder også unge med for eksempel ADHD, autisme og udviklingshæmning, men der findes meget lidt viden om, hvordan de færdes på nettet. Det er et problem, mener Anne Marie Kanstrup, som er professor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet og leder af et nyt forskningsprojekt om unge med kognitive handicap.

"De er ikke anderledes end andre unge, når det kommer til digitale medier. De vil være med dér, hvor andre unge er. På almindelige platforme som Facebook, YouTube, Minecraft, Snapchat og så videre. Men der mangler grundlæggende viden om deres adfærd", siger hun.

Artiklen fortsætter under banneret

De tre specialtilbud

  • Kollegievejens Skole: Specialskole for børn og unge fra seks til 18 år med diagnoser inden for autismespektret. Flere elever har herudover diagnoser som retardering, ADHD og Tourettes syndrom.
  • Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation: Specialskole for voksne, som tilbyder STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse). Eleverne har diagnoser og vanskeligheder som autisme, ADHD, massive og generelle indlæringsvanskeligheder, angst, erhvervet hjerneskade og bevægelseshandicap.
  • Ungetilbuddet Sofiebo: Botilbud for unge mellem 17 og 30 år med udviklingshæmning, som til en vis grad er selvhjulpne og selvstændige. Sofiebo arbejder for at skabe en tryg overgang fra ung til voksenlivet.

Alle tre tilbud ligger i Aalborg Kommune.

I mange tilfælde profiterer de unge af de digitale muligheder. De kan for eksempel søge information på nettet ved brug af talegenkendelse og se videoer i deres eget tempo.

"Omvendt er der også eksempler på, at unge i målgruppen bliver udnyttet økonomisk eller udsættes for mobning online", siger forskningslederen.

Forskere samarbejder med både unge, forældre og lærere

Anne Marie Kanstrup har sammen med andre forskere inden for forskellige fagområder indgået et samarbejde med tre specialtilbud i Aalborg, hvor de unge selv deltager aktivt. Det samme gør deres forældre, ledere, pædagoger og lærere.

"Der er tale om et samarbejde, der kombinerer teori og praksis. Det er alfa og omega for os, at de unge og deres støttepersoner er aktivt involverede, og vi vil ikke bare vide, hvad de unge gør i dag, men også, hvad de har behov for og godt kunne tænke sig fremover", siger Anne Marie Kanstrup.

Konkret samarbejder forskerne med lærere, pædagoger, forældre og de unge selv om at lave interview, observationer og dagbøger om, hvad de unge laver bag skærmen.

»Vi afholder flere fælles workshopper om data og resultater, og vi vil sammen diskutere, hvordan vi kan bruge vores nye viden til at styrke de unges adfærd på nettet".

Fokus på at skabe digitale fællesskaber

Mere præcist skal projektet munde ud i gode idéer og metoder til, hvordan målgruppen kan skabe flere og bedre sociale relationer ved hjælp af internettet. Unge med kognitive handicap har ofte vanskeligt ved at skabe sociale relationer, men de har ligesom alle andre unge et stort behov for at være en del af et fællesskab, hvor de også udvikler sig.

"Digitale teknologier giver en række muligheder for at støtte målgruppen i at udvikle og fastholde sociale fællesskaber, men vi ved meget lidt om, hvordan unge med kognitive handicap forstår og oplever digitale fællesskaber, og de unge og deres støttepersoner mangler både viden og strategier til digital trivsel", siger Anne Marie Kanstrup.

De unge skal eksperimentere med digitale fællesskaber

Det er meningen, at de unge skal eksperimentere med forskellige former for digitale fællesskaber. Det kan være venskaber, der holdes ved lige ved hjælp af digitale teknologier efter skoletid elelr ved skoleskift, eller det kan være i et dagtilbud, hvor de unge spiller for eksempel Minecraft hver for sig.

"Måske kunne der opstå et fællesskab, hvis de fik mulighed for at koble op på samme spil og spille mod hinanden. Der er mange muligheder, og det er dem, vi skal undersøge sammen", siger Anne Marie Kanstrup og understreger, at de unge i projektet skal være medskabere.

"Det er ikke os, der skal komme og fortælle, hvordan de unge skal have digitale fællesskaber. Det er vigtigt, at vi samarbejder med dem om at forstå, hvad et godt digitalt fællesskab er for dem", siger Anne Marie Kanstrup.

Velux Fonden har bevilliget over fire millioner kroner til projektet. Det blev skudt i gang 1. januar og løber fire år frem. Anne Marie Kanstrup regner med, at forskerne kan præsentere delresultater undervejs. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.332 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.456 andre er allerede tilmeldt