Debat

»En lærerig bekymring«

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg har

som folkeskolelær'

for vane at føle

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

mig sekundær,

hvis ørerne lytter på

gerningens kløvende

ordlydsskær

en stor kontrast til

dét sværd, der sad i

en sten så visionær.

Ved den energisugende

tidskastrering og

målstyrings stigende

anciennitet i

folkeskolens andekær, i

mundvigenes ellers så kreative

opblomstring; nu synes smilet

ganske elementær.

På vandretur med én

forhåbning, men med

følgesvenden i de

kejserlige klæ'r.

En samfundsmæssig tendens; en

kreativitetens demens til

tankemæssig forhudsforsnævring og

tillidsbrydende interferens.

En tovtrækkende og

tonedøv resonans, fra

stemmer i et tårns systematiske

vækstsekvens.

Barnlige surrogater som

konsekvens, tapetseret af

styring og test;

hjernemarengs.

Ørleri og svimmelhed; det er

stanken af asbest

fra udsigten til mark og

eng og galopperende vrinsk fra

frihedens vindhest

ses nu blot; udsigten bag de

høje kvalitetsforvridendes

skyggende hal;

en strøtanke, der tænker:

»Mon der atter bliver

tid til måneskinsbal?«