Blog
1   7

Naturfag styrer!

Abonner på nyt om Fysik/kemi i dit personlige nyhedsbrev.


Da jeg i går deltog i planlægningen af den obligatoriske projektopgave på 9. klassetrin oplevede jeg naturfagene havde en helt anden position end tidligere blandt mine kollegaer.

Da jeg i går deltog i planlægningen af den obligatoriske projektopgave på 9. klassetrin oplevede jeg naturfagene havde en helt anden position end tidligere blandt mine kollegaer.

Jeg har i årevis været frontkæmper for naturfagene i skolen. Det har ikke altid været let, at vinde gehør blandt teamkollegaerne for, at naturfagene har særlige kvaliteter, som det er vigtigt at eleverne arbejder med - også i den obligatoriske projektopgave. Derfor har jeg ofte blandet mig uforholdsvis mere end, hvad det timetalsmæssige lille fag berettiger til. Heldigvis ofte med succes både for eleverne og naturfagene. De 4 kompetencer (undersøgelse, kommunikation, modellering og perspektivering) som de nu skal måles på i naturfagene, er netop gode elementer at have med i en projektopgave.

Artiklen fortsætter under banneret

 Vi undrer os, vi opstiller en hypotese, vi designer et eksperiment, vi indsamler resultater, vi vurderer resultaterne, vi formidler i et relevant fagsprog og vi perspektiverer til virkeligheden.   

Faktisk mener jeg at der burde være en obligatorisk naturfaglig projektopgave, så jeg håber det 2- årige forsøg snart er evalueret og baner vejen for en sådan opgave.

Jeg har naturligvis spekuleret på, hvordan det kan være at naturfagene pludseligt fylder mere i mine kollegaers og elevernes bevidsthed end tidligere. Mit svar er den fælles naturfagsprøve!

Uanset hvilken holdning man måtte have til prøven, har den været god for en ting. Den har fået naturfagene til at fylde mere i eleverne og kollegaernes bevidsthed.

Eleverne har øvet sig i at arbejde med projektforløb i naturfagene, derfor falder det dem naturligt at lade naturfagene indgå i højere grad i den obligatoriske projektopgave. Ja naturfagene styrer!   


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.353 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om naturfag

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om naturfag?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.