Debat

Konfirmationsfor­beredelse i skoletiden

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Konfirmationsforberedelsen foregår i de fleste kommuner i formiddagstimerne, men nogle skoler ønsker den flyttet til om eftermiddagen efter skoletid.

Værdi- og eksistensdrøftelser er afgørende for vores identitet som menneske, for vores rummelighed og evne til at indgå i relationer med andre mennesker i Danmark og i hele verden. Hvis samfundet fortsat skal understøtte refleksion om værdier og eksistens, skal rammerne til det prioriteres; og netop hos de unge, som er ved at danne sig selv som mennesker.

Drøftelser og overvejelser om tro, tvivl, hvem er jeg og så videre er vanskelige, og det er let for en 7.-8.-klasse-elev at sige nej til mødet med de svære overvejelser, hvis alternativet for eksempel er sport fra 14 til 16. Motion er jo sundt og derfor vigtigt at prioritere. Det vil jeg som forælder også kunne bakke op om. På den måde kommer vi let til at vælge den løsning fra, som klæder os på til de store spørgsmål.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mødet med et menneske - en professionel - i øjenhøjde på et tidspunkt i livet, hvor de store spørgsmål begynder at rumstere, gør os bedre i stand til at håndtere de svære udfordringer og valg, som vi står over for senere i livet. Præsterne udfylder en rolle her. De sår frø - refleksioner, tanker og nysgerrighed - hos de unge. Det ville være synd og skam, hvis de unge gik glip af det, der spirer frem fra dette møde.

Man er sårbar i 7.-8. klasse, og der er mange krav og forventninger. Derfor er det vigtigt, at de unge får mulighed for at drøfte spørgsmål og overvejelser om eksistens, tro og meningen med livet med en person, der ved noget om disse emner. Det kan være i en kirkelig eller anden religiøs ramme. Men rammen skal prioriteres af de voksne, af skolen, af samfundet, ellers bliver vi afstumpede.

Hvis konfirmationsundervisningen får karakter af et fritidstilbud om eftermiddagen, bliver det måske noget, man vælger fra. Det ville være forarmende. Åndelig lærdom skal vælges til.

Forkortet af redaktionen