Blog
1   79

Når man kvæler en profession

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Lærermangel, ændringer af prøverne midt i skoleåret, usikkerhed omkring teknologien i undervisningen, forhandlingerne om lærernes arbejdstid, det er vist ved at være nok

Glæden ved at undervise i matematik

Jeg kan rigtig godt lide at undervise i matematik, og nyder virkelig matematiktimerne i mine klasser. Forleden aften tikkede en besked ind i facebookgruppen, som jeg har med en af mine klasser, en af pigerne havde endelig løst en opgave, der havde givet problemer for hele klassen.

Artiklen fortsætter under banneret

Næste dag roste jeg pigen for hendes vedholdenhed og løsning af opgaven, og resten af klassen klappede. Pigen voksede og hendes glæde ved faget fik et ekstra ryk opad. En dejlig oplevelse for alle. Og jeg kan fortælle om mange andre gode oplevelser, situationer og om matematikprojekter, der har bragt eleverne videre i livet.

 

Lærermangel og løn

MEN vi står lige midt i en situation med lærermangel, opsigelser, stressramte kollegaer og som en af mine sagde, ”man bliver set ned på som lærer”. På Frederiksberg tales der nu om lærernes løn -  også uden for skolen. Det virker intimiderende, når man pludselig er midt i en samtale om lærernes dårlige løn, og især lønforskellene mellem kommunerne. Det bliver pludseligt svært at være stolt af sit arbejde, og man føler sig som en lille bitte brik i et stort spil, hvor man er sat helt uden for indflydelse.  Jeg frygter allerede nu, at forårets forhandlinger ikke vil give os ordentlige arbejdsvilkår, og at vi skal være vidne til mere lærerflugt, sygdom og stempling af lærerne, som værende problemet. Der skal ryddes op i det nu.

 

Prøverne og internettet

Der er uro og usikkerhed omkring sommerens prøver, og jeg tænker, at det er tarveligt over for eleverne, at ændre vilkårene for prøverne få måneder inden de afvikles. Vi venter med en følelse af afmagt på udmeldinger, og er parat til at kæmpe for vores elever. For nogle elever vil det være en kæmpe forandring, fordi de har anvendt nettet som et dagligt redskab i matematikundervisningen, medens det for andre ikke vil være anderledes. De lærere, der var nysgerrige på fremtidens teknologiske muligheder, og de som udforskede og afprøvede forskellige digitale redskaber og førte matematikfaget ind i en ny æra, sidder nu med håret i postkassen og mærker skuffelsen.

 

Det føles ydmygende, og nu er det nok. Man kvæler og udsulter en profession. Vi har en god skole i Danmark, men der skal passes meget bedre på den.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.396 andre er allerede tilmeldt