Debat

Tilpas kravene efter potentialet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak til Peter Hess-Nielsen for dit svar til mig i Folkeskolen nummer 9 om delt eller udelt undervisning. Jeg tror, at vores baggrund og opvækst gør, at vi ser forskelligt på løsningsmulighederne. Du har haft en dårlig oplevelse af den delte skole, hvorimod jeg har haft en god - i en lille landsbyskole på Lolland.

Minbekymring er børnene, for som jeg prøvede at skrive i mit første indlæg -som blev forkortet af redaktionen! - så mener jeg altså ikke, at der er potentiale i dagens folkeskole til, at alle kan klare at få en uddannelse med de efterhånden næsten uopnåeligt høje krav, der stilles. Derfor mener jeg, at det vil være bedst med en delt skole,hvor man målrettet kan lede eleverne i den rigtige retning - efter evner og ønsker. Som det er nu, hvor alle skal være samlet, er der alt for megen uro, og det går ud over alle.

Vi lærere bruger for meget tid på at skælde udog skabe ro, og så er en lektion på 45 minutter altså ikke ret lang. Vi er enige om, at rimelige klassekvotienter, tolærerordning og så videre er knaldgode ideer. Jeg tror bare ikke på, at de bliver gennemført. Vi ser det stik modsatte i dag, hvor der spares i mange kommuner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De faglige krav er også et problem, for de er »opskruede«, som du skriver, så hvorfor stille så store krav, som ikke kan blive indfriet? Regeringens mål er, at den danske folkeskole skal være en af verdens bedste, så må den også tilpasse kravene til potentialet i stedet for at skyde højt over målet. Jeg vil hellere end gerne være med til at »løfte« børnene i skolen, men vi bliver nødt til at se på, hvad vi har med at gøre. Det kan godt være, at over 80 procent af en årgang i dag får en ungdomsuddannelse, men det faglige og almenvidende niveau er noget lavere endtidligere.

Efter min mening har ændringer - blandt andet med enhedsskolen - ikke gjort tingenes tilstand bedre - tværtimod. Men det må tages i en anden debat!

Powered by Labrador CMS