Blog
0   3

Det er ikke Luther lagkage

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Historiker og journalist Bent Blüdnikow gør opmærksom på bagsiden af den megen fokus på historie i tv og på film i øjeblikket. Vi skal være opmærksomme på fiktionalisering af historien.

Kunne vi ønske os et bedre scenarie: Der produceres storslåede historiske film og DR har bragt hele danmarkshistorien for åben skræm. Oveni købet med tilhørende undervisningsmateriale på nettet. Vi kan se frem til Gary Oldman i rollen om Churchill i kommende storfilm, og jeg har for kort tid siden omsider fået set ”Dunkirk”. Vi har kort sagt alle muligheder for at bringe historien ind i klassen på en måde, hvor man bliver godt underholdt og dannet på samme tid.

Det er her, vi rammer essensen af Blüdnikows kritik. For når vi har fået armene ned, må vi nødvendigvis forholde os til indhold, målgruppe, afsender, budskaber og ikke mindst personskildringer i de mange film og serier. Vi har før set, hvordan en serie om et berømt slag i danmarkshistorien blev udsat for sønderlemmende kritik og gjorde visse politikere vrede, og så er det ikke sjovt længere.

Artiklen fortsætter under banneret

Den underholdende historie

Spøg til side. Jeg har selv arbejdet med filmen Luther fra 2003 med Joseph Fiennes i rollen som Martin Luther. Jeg holder meget af filmen, men hvis jeg lod den stå som den sandfærdige fortælling om Luther, ville jeg svigte mine elever og min faglighed, for det er den ikke. Det er underholdning, og dens intenderede funktion er historiefortællende underholdning. Ud over at Fiennes rent korporligt og retorisk adskiller sig en hel del fra virkelighedens Luther, så har man selvfølgelig tillige været stærkt selektiv med, hvilke historiske personer, man lader fortælle historien Reformationen i Tyskland.

Det vil være muligt at finde fejl og mangler i vel nok samtlige historiske film og serier. Blüdnikow hævder, at mange historiske kilder i virkeligheden fortæller tilstrækkelig historie til, at man ikke behøver at ændre dem. Det kommer nok meget an på kilderne.

Ikke desto mindre, så må vi ikke glemme at sætte evt. film og serier i rette kontekst. Medierne har magt, den almene kildekritik er momentalt fraværende, og Blüdnikow kan have ret i, at man til tider oplever en ret skødesløs tilgang til kilderne. Derfor har vi et vigtigt arbejde som historielærere. Igen.

 

www.b.dk/kultur/vi-har-en-forbandet-pligt-til-at-raabe-op-hver-gang-film-misbruger-historien

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.554 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.211 andre er allerede tilmeldt