Debat

Pas på de små uddannelsessteder - Pas på Nyelandsvej

Af Thit Fabrin Ditzel og Rikke Holm Christiansen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære lærere, lærerstuderende, undervisere og andre med interesse for folkeskolen. Vi, to lærerstuderende fra Metropol, har fundet pennen frem, fordi der er en debat, vi savner, og som vi mener er vigtig at få på dagsorden. Debatten om, hvorvidt større nødvendigvis gør bedre, debatten om de små læreruddannelsers fremtid, og helt specifikt debatten om læreruddannelsen på Nyelandsvejs fremtid.  

For få år siden fandtes der tre læreruddannelser i hovedstadsområdet, Blaagard-, Zahle- og Frederiksberg-læreruddannelse. I 2016 blev tallet reduceret til to, da Campus Carlsberg så dagens lys. Den 30. marts 2017 fik vi så, 1200 lærerstuderende på Nyelandsvej, meldingen om, at to nu blev reduceret til én. Den urolige stemning spredte sig på gangene - betød fusionen kun en ændring af mærkatet på studiekortet, eller var meldingen første tegn på et adresseskift fra Nyelandsvej 27 til Campus Carlsberg.  

Visionspapiret for fusionen blev læst omhyggeligt, men klargjorde intet om et muligt adresseskift. Budskabet i den catchy overskrift “Stærke professionelle forudsætter stærke uddannelsesmiljøer” er umiddelbart svært at være uenig i, men er stærke professionelle nødvendigvis målet? Hvad med kvalificerede professionelle? Og hvad gør et uddannelsesmiljø stærkt? Tanken om at større gør stærkere, blander vi os ikke i, men tanken om at større gør mere kvalificeret, vil vi gerne udfordre. Nyelandsvej er et “lille” sted med et stærkt foreningsliv, der rummer alt fra studenterpolitik, teater, idrætsaktiviteter, poesi og dyrkning af grønsager i vores lille gårdhave. Via foreningerne får vi som studerende mulighed for at prøve forskellige dele af lærerfaget af. Hvad enten det er som deltager eller underviser. Foreningslivet er et forpligtende fællesskab, hvor vi lærer at tage ansvar for hinanden og rumme hinandens forskellighed. I foreningerne tager vi fra- og giver til hinanden og samler inspiration til egen undervisning. Det ville være umuligt at flytte de foreninger og traditioner, vi har, over på nogle andre faciliteter, da det netop er stedet her, der har dannet grobunden. Grunden til, at foreningerne trives så godt, er fordi, vi er et lille sted med færre studerende. Et overskueligt antal studerende skaber genkendelighed - vi ser hinanden på gangene og til frokosten i kantinen. Den tryghed, det giver, øger de studerendes lyst til melde sig ind i en forening eller giver dem modet til at starte noget helt nyt op. Et rigt foreningsliv kvalificerer uddannelsen og gør os til bedre lærere. Heldigvis viser visionspapiret, at ledelsen er enige med os i vigtigheden af et stærkt studiesocialt miljø.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læser man videre i visionspapiret, vil man se, at fusionen også har som mål at styrke professionsidentiteten. Et mål, vi mener, at vi allerede opfylder her på Nyelandsvej. Uanset om man er en aktiv del af foreningslivet eller ej, er man nemlig stadig en del af fællesskabet. Det, vi er fælles om, er, at vi alle uddanner os til lærere. De lærerfaglige diskussioner gemmes ikke kun til undervisningslokalerne, men finder sted over madpakkerne til frokost, til en øl i fredagsbaren eller på løbebåndet i fitnesslokalet. Herved styrkes vores professionsidentitet ikke kun til undervisningen, men løbende igennem hele vores studietid. Det er vigtigt for os at understrege, at vi ikke mener, at man ikke kan blive en dygtig lærer af at læse på Campus Carlsberg, men de studerende har ret til at vælge. Vælge mellem et stort og moderne uddannelsessted eller et lille uddannelsessted, hvor fællesskabet og traditioner hersker. For ligesom eleverne i folkeskolen er forskellige og lærer bedst på forskellige måder, lige så gør det sig gældende resten af livet. Der findes ikke kun én måde at være lærer på, og der findes ikke kun én måde at læse til lærer på. Derfor mener vi, at der brug for to læreruddannelser i København, én på campus Carlsberg og én på Nyelandsvej.   Der findes mange andre, gode argumenter for, hvorfor vi skal blive på Nyelandsvej, og hvorfor det er vigtigt at bibeholde de små uddannelsessteder. Vores indlæg skal ikke læses som en færdig rapport, men i stedet som indspark, der kan igangsætte en debat. Vi håber, I vil gribe pennen og kommentere med jeres meninger om, hvorvidt en større læreruddannelse nødvendigvis skaber mere kvalificerede lærere.

Vi efterlyser en debat om de små uddannelsessteders overlevelse, da vi mener, at små uddannelsessteder i den grad kan bidrage til at gøre os til kvalificerede professionelle.

Hilsen Thit og Rikke