Blog
0   1

Anarki i cyberspace eller digitalt medborgerskab

Abonner på nyt om Malmstrømsk i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Børn og unges dannelse til digitale medborgere er afgørende, hvis de skal opnå kompetencer til at håndtere livet på sociale medier

Overvej ovenstående modeller og deres betydning for en pædagogisk indsats for digitalt medborgerskab i skolen (A=almen/D=digital dannelse):

Aktuel sag understreger betydningen af digitalt medborgerskab

1004 børn og unge risikerer tiltale for distribution af børneporno. De har delt en video af to 15årige, der har sex med hinanden. Er det sandsynligt at denne store gruppe af 15-30årige går ind for børneporno? Ville de stå i klassen eller på arbejde og dele billeder ud af unge, der dyrker sex? Jeg kender ikke svarene på de spørgsmål. Jeg vælger dog at tro på, at en stor del af de 1004 personer ville svare nej til begge spørgsmål.

Når det går galt for disse unge og mange andre, så handler det om, at unge er født i en digitaliseret verden, men mange unge praktiserer ikke digitalt medborgerskab. Medborgerskab handler om en forståelse af frihed, lighed og fællesskab, og hvordan disse begreber praktiseres.

Artiklen fortsætter under banneret

Digitalt medborgerskab – skolens opgave?

Skolen har en betydningsfuld pædagogisk opgave med at danne unge til aktive deltagere i samfundets fællesskaber herunder de digitale. Den pædagogiske tænkning bør tage afsæt i en forståelse af forholdet mellem børn og unges almene dannelse og digitale dannelse.

I henhold til ovenstående model ser det ud til, at mange agerer efter modellen yderst til venstre, opdragelse og dialog modelleres efter modellen i midten mens unge reelt agerer i modellen yderst til højre. Sagen om mulig tiltale for distribution af børneporno mod 1004 personer rejses på grundlag af love og normer, der er baseret på samfundets værdier og tanker om, hvad almendannelse omfatter. Dannelse til digitalt medborgerskab er således integreret i den almene dannelse. Digitalt medborgerskab omhandler også betingelser, der er specifikke for digitale medier. Mere om det i næste uge.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.707 andre er allerede tilmeldt