Debat
0   6

Læreruddannelse uden relevant uddannelsesindhold

En bekendelse via et læserbrev

 

En stressramt lærer skriver i Politiken 16.1., at ingen underviser på hendes læreruddannelse nogernsinde tog afsæt i forholdene, der møder lærerne i en ekstremt sammenrodet klasse. Alle undervisere på læreruddannelsen kan med indføling og overbevisning udtale ordet undervisningsdifferentiering. Men ingen synes at vide en tøddel om, hvordan sådan en størrelse praktiseres i klasser, hvor der blandt 28 elever sidder en vist antal normalt fungerende elever herunder en del virkeligt dygtige sammen med noget i retning af samme antal dårligt begavede, og hvor 2 elever har ADHD og 1 lider aF ASPERGERS, og hvor 1 elev lige er kommet til landet og derfor ikke forstår det danske sprog, men som alligevel er atoppet ind i det kaotiske rod. Den uddannelse, som læreruddannelsen leverer tager åbenbart afsæt i eksistensen af en folkeskole, hvor det er muligt i time efter time at levere den spændende og varierede undervisning, som fanger samtlige elever, og som lovgiverne helt urealistisk forudssætter, at lærerne kan praktisere, men hvor virkeligheden for det meste viser sig at være helt anderledes.

Artiklen fortsætter under banneret

En dag for mange år siden fandt politikerne på at kassere en velfungerende realskole og fylde klasserne op med det mest omfattende sammenrod af alle elevkategorier. Dette påfund blev så iværksat med den besked, at lærerne bare skulle differentiere deres undervisning og tage afsæt i hver enkelt elev i den brogede forsamling, når de fortalte danmarkshistorie eller underviste i Ohm's Lov. Og det får de lærersatuderende så benbart stadig at vide i deres studietid, men altså uden at få at vide, hvordan sådean noget overehovedet lader sig praktisere uanset, hvor broget elevophobningen end forefindes.

Faktum synes at være, at der overhovedet ikke eksisterer nogen pædagogisk ekspertice noget sted, der ved.hvordan man differentierer en rigtig undervisning og for den sags skyld, hvordan man altid kan gøre en hvilken som helst undervisning i et hvilket som helst fag spændende ogf inderessant for samtlige eleverne i klassen. Ingen ved det. Men alle ved, at det altså bare er det, som lærerne skal gå ud i klasserne og gøre.

Og det kan ingen nok så veluddannet lærer magte. Og det er måske derfor, at mange (måske de fleste) helt har opgivet at undervise, men henfalder til noget med at gruppere elevern og lade dem selv rode lidt i grupper med noget, som eleverne kender lidt til i forejen og som formodes at interessere dem. Og så må det gå for at være skolens differentierede undervisning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ