Debat

Det er trivielt at skulle sige det...

Generalister som skoleledere!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra debatten på ”Se mig i øjnene...”

Det er trivielt, at skulle sige det,

men det er en fejlslutning beroende på manglende indsigt, når udenforstående sammenligner skolen med en produktionsvirksomhed – som du også gør i dit indlæg.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er en misforståelse!

Skolen er ikke en gummistøvlefabrik, men en kompleks kulturinstitution, der kræver, at såvel ledelse som medarbejdere er fagprofessionelle, hvis den skal udvikles og leve op til sin opgave som skole, modsat en produktionsvirksomhed, hvis berettigelse og formål er at skaffe sorte tal på bundlinjen. 

Skolereformen er et særdeles godt eksempel på, hvordan det går, når generalister mener, at de har forstand på ”at drive skole ”!

Af undervisningsministeriets publikation: ”Grunduddannelse af skoleledere …” fremgår det, at ”der er behov for, at lederne rykker tættere på kerneopgaven og har fokus på, hvordan den faglige praksis kan udvikles i et samarbejde med medarbejderne” samt endvidere, at ”skoleledelsens fokus på udviklingen af det faglige fællesskab bør have høj prioritet”. Hvem mon har de bedste forudsætninger for dette, hvis ikke en læreruddannet med praksiserfaring?

At skolelederen også gennem en ledelsesuddannelse ”tilegner sig et generelt ledelsesperspektiv, der er uafhængigt af den sektor, man arbejder i”, kan utvivlsomt selvfølgelig være værdifuldt.

På forvaltningsplan, har jeg personlige erfaringer med, hvor uheldige konsekvenser det medfører, når man fra politikernes side ansætter såkaldte generalister i skolechef/forvaltningschef stillinger. Hvis ikke det hele skal ende i økonomi, er der også i forvaltningerne brug for folk med et anderledes syn på det at drive skole, end det produktionsvirksomheds filosofiske!

Og spring så det over med, at den bedste lærer ikke altid bliver den bedste skoleleder. Det ved vi godt! - men ofte bliver en god lærer også en rigtig god skoleleder – netop fordi det, at være en god lærer, inkluderer, at læreren håndterer sin ledelsesopgave over for eleverne på en god måde. Og de den erfaring (og evne) kan også bruges, når det gælder ledelse af voksne!

Powered by Labrador CMS