Debat

Manglende indsigt, når man skriver i avisen, er problematisk

Under overskriften: "...Og jeg er træt af at betale til folkeskolen," skriver K. Hansen fra Jyllinge d. 5. januar et læserbrev i Berlingske.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

.K. Hansens læserbrev:

Kristine Falgaard anfører i Berlingske 1. januar, at hun »er træt af at hendes børn skal være prøveklude i skolereformen«. Med lige så god grund kan jeg skrive, at jeg er træt af at betale mange skattepenge til den folkeskole, der ikke bliver bedre på trods af, at man i de senere år har pumpet mange milliarder yderligere ind i den. Elevernes kunnen er ifølge nationale og internationale tests ikke forbedret. Ca. 16 procent af eleverne kan ikke læse og regne på en tilfredsstillende måde, når de går ud af skolen. Imponerende resultat selv om vi har en af verdens allerdyreste folkeskoler. Alligevel fremføres det konstant fra lærere og deres foreninger, at man mangler ressourcer og uddannelse. Kunne det tænkes, at der var en anden årsag til den elendige læring? Nemlig indstillingen hos »nogle« lærere. Man hører aldrig kritik af lærerstanden. Nogle lærere må alt andet lige være elendige til det job, de er ansat i. Som i enhver virksomhed er der normalt »gode eller mindre gode« medarbejdere. Men jeg har aldrig nogensinde hørt om, at der skulle findes dårlige lærere. Det er ligesom forbudt land. Man hører kun om manglende ressourcer og manglende uddannelse. Det er da mærkeligt. Man må da kunne finde en enkelt dårlig lærer hist og pist. Men det spørgsmål ønsker man måske ikke at diskutere? I den kommende tid vil vi til stadighed høre en jammerkoncert fra lærernes side. De har jo børnene som gidsler. Og så gælder det om at vinde mediekrigen ved overenskomstforhandlingerne. Men jeg håber ikke, at politikerne poster flere midler i dette foretagende. Eller lader sig besnakke om eksempelvis ekstratimer til forberedelse osv. osv. Til gengæld bør politikerne kræve en ansvarlig arbejdsindsats fra lærernes side. Dette vil komme vore børn og landet til gode senere. K. Hansen, Jyllinge

Mit modsvar i Berlingeren d. 10. januar 2018.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

(Også lagt på "Se mig i øjnene...")

Skolens forhold er blevet forringet! K. Hansen fra Jyllinge udstiller sine idiosynkrasier over for folkeskolen og dens lærere i Dagens brev 5. januar.

K. Hansen skriver, at der de senere år er pumpet mange milliarder (sic) yderligere i folkeskolen. Faktum er, at folkeskolen ad infinitum er udsat for besparelser, og at lærerne har måttet finansiere en hel del af folkeskolereformen.

K. Hansen skriver endvidere, at elevernes resultater er imponerende (underforstået: ringe), selv om vi har en af verdens allerdyreste folkeskoler. Faktum er, at vi de seneste år er gledet langt ned på listen over OECD-landenes rangliste over udgifter til grundskolen og i dag ligger på en 10. plads. Siden 2010 er prisen for en undervisningstime faldet med 22,5 pct. K. Hansen hører aldrig kritik af lærerstanden, hvilket må skyldes dårlig hørelse, for faktum er, at der jævnlig fremføres kritik. Det afgørende er imidlertid, om lærerne har arbejdsforhold, der fremmer »den gode lærer«? Faktum er nej! Mulighederne for at yde et ordentligt arbejde blev stærkt forringet med indførelsen af nye arbejdstidsregler samtidig med skolereformen. Det er det, OK18 skal rette op på.

Det ville være godt med lidt indsigt i det emne, man skriver læserbrev om.