Anmeldelse

Håndværk og design i fælleskab

Fællesskabets fag

”Håndværk og design i fællesskab” sætter fokus på, hvordan børn i samarbejde med hinanden kan fordybe sig i designprocessen og i fællesskab tilegne sig færdigheder i et håndværk. Dette er et vigtigt signal i en tid, hvor fokus på den enkeltes læring er i højsædet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har nu været lærer i folkeskolen i over 15 år. Gennem årene har skolen forandret sig i en retning, hvor der er kommet større og større fokus på, hvad hver enkelt elev kan præstere. Da jeg startede som ung, nyuddannet lærer, var det hipt at lave pædagogiske udviklingsprojekter om læringsstile og de mange intelligenser. Vi debatterede ligefrem om, hvor mange intelligenser et menneske har, og forsøgte efter bedste evne at planlægge en undervisning, hvor disse intelligenser blev tilgodeset.

Fakta:

Titel: Håndværk og design i fælleskab

Forfatter: Mette Jørgensen

Pris: 375

Sider: 125

Forlag: Meloni

I dag er vores pædagogiske blik nu rettet på den enkelte elevs færdigheder, og hvordan vi bedst kan måle, veje og dokumentere disse. Vi sætter læringsmål i skemaer og sætter flueben ud for disse, når en elev har opnået sit mål. Dette kan man mene om, hvad man vil, men for mig personligt har håndværk og design været et frirum, hvor det ikke er muligt at føre elevernes præstationer ind i et skema.

Jeg blev derfor meget begejstret, da jeg fik Mette Jørgensens bog ”Håndværk og design i fællesskab” i hånden. For her er en bog, hvor vores blik bliver løftet fra den enkelte elevs læring og over på det lærende fælleskab. Dette er en vigtig pointe, som jeg synes har manglet i de snart mange nyere fagbøger, jeg har læst. Som Mette Jørgensen påpeger, er samarbejde ligefrem en vigtig faktor, når man skal udvikle innovationskompetence og arbejde med designprocesser.

Bogen er inddelt i kapitler omhandlende Fælles Mål, værksted, håndværk, design, åben skole og innovation og entreprenørskab. Der er i hvert kapitel nogle forslag til forløb, som passer til kapitlerne. Yderligere er der i kapitlet ”Værksted” en gennemgang af de mest almindelige træsorter, tekstiler og fibre samt ideer til, hvordan disse, som en materialebank, kan være synlige i værkstedet.

Ud over afsnittet om fællesskab er kapitlet ”Åben skole” særligt værd at læse. Her kommer forfatteren med gode forslag til, hvordan man kan integrere alt fra museer, genbrugsstationer, naturskoler og meget andet i undervisningen. Mette Jørgensen har endda hjulpet læseren yderligere ved at tilføje adresser og hjemmesider, så man som lærer nemt kan komme i gang med at planlægge sin undervisning eller besøg på de forskellige steder.

”Håndværk og design i fællesskab” giver jeg hermed min varmeste anbefaling. Den formår på sine kun 128 sider at gennemgå de vigtigste aspekter af faget, at give gode ideer til undervisningen og ikke mindst: at sætte fokus på samarbejde og fællesskab.