Blog
3   9

Spark nu døren ind…

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Fagfordelingen venter lige om hjørnet. På de næste fagteammøder kan det få stor værdi, at naturfagsgruppen diskuterer en mulig ændring af organiseringen af naturfagslærerne.

Foto: jdog90 /Flickr.com

Artiklen fortsætter under banneret

Nye mål - nye tider 

I 2015 blev vi præsenteret for nye forenklede fællesmål i naturfagene og en ny prøveform. Modtagelserne var vidt forskellige fra lærer til lærer, fra team til team og fra skole til skole. Prøv at tænk tilbage på dine egne tanker? Et var målene – et andet var den nye prøveform.

Dette indlæg tager udgangspunkt i, hvordan undervisningen kan organiseres, så fagligheden og ikke mindst forberedelsestiden sikres.

Efter jeg havde nærlæst målene, læseplaner osv. var jeg slet ikke i tvivl! Hvis vi skulle lykkedes med de nye krav, skulle vores organisering redefineres – og det blev den.

Nye tider - ny organisation 

Siden sommeren 2015 har vi på Sølystskolen haft 12 overbygningsklasser og seks naturfagslærer. Alle er linjefagsuddannet i de naturfag, som de underviser i.

Vi har en horisontalorganisationsstruktur, dvs som udgangspunkt er man på en årgang.

Når jeg planlægger et forløb i biologi, så skal det ikke bruges i én – men i fire klasser på samme klassetrin. Dette gør, at vi får markant mere forberedelsestid til det enkelte forløb.

Tænk ud af boksen..

Det centrale i dette blogindlæg er IKKE, hvordan vi har organiseret os på Sølystskolen, men at naturfagsteams sætter fokus på organiseringen inden årets fagfordeling.

Stil jer selv forskellige spørgsmål:

1) Hvilke linjefagsuddanet lærer har vi i naturfagsgruppen?

2) Skal vi organisere os horisontalt eller vertikalt?

3) Har vi et ønske om at undervise i mere naturfag og dermed gøre naturfagsteamet mindre?

4) Hvilken organisering passer til vores skole?

Bliv enig om organiseringen. Spark så døren ind til ledelseskontorene og sælge ideen!! (man kan også nøjes med at banke på)

Videndeling om organisering

I min optik ligger der en skjult ressource i den rette organisering af naturfagsgruppen. Hvilken organisering passer lige præcis til DIN skole? Lad os få en debat i gang.

Hvad virker? Hvad virker ikke? Fordele og ulemper? Skriv gerne en kommentar om organiseringen på DIN skole, og lad os blive inspireret af hinananden.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.382 andre er allerede tilmeldt