Debat

Folkeskolen og samfundets sammenhængskraft

Mens velfærdsstaten må vige for konkurrencestaten, afvikles vores sammenhængsskabende institutioner. Folkeskolen skal der kæmpes for.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har med glæde fulgt med i længere tid på Folkeskolen.dk. Det burde flere faktisk gøre, for heraf kan man læse mange gode tanker om folkeskolens fremtidige retning. Netop dette har dog givet mig anledning til også at tænke over, hvilken rolle jeg mener folkeskolen burde have, set ud fra et politisk synspunkt.

Det er nemlig den verden, jeg har opereret indenfor i en årrække, altså den politiske. "Folkeskolen er i en brydningstid" plejer jeg at sige. Det er bare så slidt et budskab, som dækker over besparelser, New Public Management, centraliseret styring og målstyring. Desværre kan ingen partier sige sig god for dette, hvilket i mine øjne desværre også betyder, at vi ikke ser en ændring foreløbig.

Folkeskolen er virkelig min lokale hanke her i kommunen. Den binder folk sammen på kryds og tværs. Uagtet hvad man mener om hinanden, skaber den sammenhængskraft og mangfoldighed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der hvor fortvivlelsen for mig skrider ind, er hvornår det afgørende paradigmeskift kommer, når vi snakker om folkeskolen. Hvornår kommer det opråb, der er højt nok til at, i hvert fald i min kommune, at råbe politikere op uden for valgperioden til at priotere vores fælles anke på kryds og tværs af farver, ideologier, holdninger, mål og jeg skal komme efter dig. 

Jeg søger i virkelighed inspiration, en lysende tanke, en idé eller ganske enkelt bare løsningen til, at få opmærksomheden rettet mod den del af vores sammenhængskraft, som har størst betydning for et barns fremtid - Vores alle sammens folkeskole.

Powered by Labrador CMS