Blog
0   7

Demokrati - pensum eller livsform?

Abonner på nyt om Jens Raahauge i dit personlige nyhedsbrev.


Næste uges sang kommer til at handle om demokrati og medbestemmelse, som bliver pensum, men har trange kår som livsform i en topstyret skolen. Melodien bliver: Sneflokke kommer vrimlende.

I bannerreklamer over blogindlæggene er der et forskræp for det demokratiprojekt, som Undervisningsministeriet har lanceret, og som pt er ved at blive forberedt. 

I læringsmålenes skole kan eleverne og lærerne - med Bodil Nielsens ord fra Læringsmål i dansk - aldrig få medbestemmelse over målene, kun over vejen til at nå dem. Og med forringelserne af lærernes forberedelsestid tyder meget på, at elevernes medbestemmelse mange steder er reduceret.

Artiklen fortsætter under banneret

Derfor er det nok heller ikke tilfældigt, at lanceringen af demokrati-ugen falder sammen med de øgede tilsyn over for de muslimske friskoler, som modarbejder danske værdier som frisind, ligeret og demokrati. Men demokrati er ikke og kan aldrig være pensum, men en livsform, som skal vise sin styrke i praksis. 

Derfor er det for mig at se vigtigt, at demokrati- og medbestemmelsesarbejdet ikke bliver kørt af som pensum i en projektuge, men bliver en måde at være sammen på i en hverdag i skolen.

Vi må ikke stille os (selv)tilfredse med at have vist flaget i en ideosynkratisk kamp imod muslimske friskoler. Jeg har set dybt kritisable ting på en sådanne friskole, men jeg har også oplevet muslimske friskoler, hvor det demokratiske samvær til fulde matcher folkeskolen, og hvor truslerne snarere kommer fra den tyrkiske ambassades sindelagskorps i Danmark. Jeg har set en evangelisk luthersk efterskole, der til fulde matcher de mest intolerante muslimske skoler. Men den og ligesindede smutter tilsyneladende under øget-tilsynsradaren og får adgang til forhøjede tilskud. Så lad os droppe de stereotype fjendebilleder og indskrænkning af demokratiet til en pensumuge. Lad os arbejde for at styrke demokratiske omgangsformer og barnets rettigheder i alle skoleformer.

Dette skal være den bærende idé i den sang, jeg laver i denne uge. Og da den første frost nu har sat ind, bliver de på melodien: Sneflokke kommer vrimlende.

Første vers bliver sådan her:

 

De læringsmål er svimlende,

de kommer bare trimlende,

som var de sendt fra himlene,

og lander her og der.

De fylder alle sprækkerne

og føjer sig til rækkerne;

de skal bekæmpe svækkerne

af demokratisk færd.

 

ps.

De næste vers kommer ikke med et om dagen. Nogle har sagt mig, at dette er lidt spamagtigt. Så jeg skriver et vers om dagen - inspireret af debatten, og bringer dem så på lørdag.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.175 andre er allerede tilmeldt