Debat

"Ulovligheder"

Gabet mellem at en elev mistrives, kommer på konsultative møder, udredes og får hjælp eller et andet skoletilbud, er vokset til at det tilsyneladende helst skal tage 9-10 år.....

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige nu kender jeg et konkret tilfælde fra et sted i Danmark, hvor en elev og hans forældre her midt i 4. klasse, får spinforklaringer. Han hævdes at have en masse gode oplevelser her i starten af 4. klasse. 

Forældrene har bedt om, at få ham udredt på baggrund af mange uforståelige episoder i starten af 4. klasse - og i øvrigt også gennem hele indskolingen.

Disse "episoder" fra indskolingen vil den nye psykolog på mellemtrinnet ikke tage med ind i "ligningen".

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I stedet skal der laves en "handleplan", hvor lærerne omkring klassen lige finder ud af, hvordan de skal inkludere eleven.

Sådanne handleplaner har der været 5 af i indskolingen - og de har ikke ført til nogensomhelst bedre trivsel for eleven.

Kunne det tænkes, at der i de "hemmelige papirer" fra optakten til lov 409 var nogle retningslinier til, hvordan skolepsykologer kan undgå udredninger og dermed budgetbelastende støtte til elever/andre skoletilbud?

Det er da mærkeligt, at adfærd, som for 15-20 år siden allerede efter et par år udløste "udredning" og støtte/andet skoletilbud, nu lige pludselig - og jeg (og, gætter jeg på, en hel masse andre også) kender det fra flere konkrete tilfælde -  handler om, at vi skal arbejde med elevens "arbejdshukommelse" og at det er læreren, der er noget galt med; han/hun opstiller ikke de rigtige rammer og skal derfor bare lige uddannes til at gøre det.

Og hvorfor er det ikke det her område, vores fagforening tager fat i, når det garanteret er det, som gør mest ondt til daglig for lærere, elever og forældre?

Virkningerne er bl.a:

1)Mistrivsel for elever, som forlanges at være i store klasser, selvom de ikke er i stand til det.

2) Forældre, som bindes spinhistorier på ærmet - i stedet for at få sandheden at vide: budgettet holder ikke til at jeres barn kan få hjælp.

3) Den ene efter den anden lærer, som enten finder andet arbejde - eller (som i alt for mange tilfælde) bliver mere og mere hvid i hovedet og ender i langtidssygemeldinger. Som noget forholdsvis nyt, så fyres mange af disse lærere i nogle kommuner allerede efter en 2-3 måneder.....

Powered by Labrador CMS