Debat

25 % nyansatte er uden læreruddannelse – send eleverne hjem

Tænk, hvis skolelederen sendte 4. u hjem til forældrene, og klassen først kunne komme i skole, når der var ansat en uddannet lærer, og undervisningen levede op til lovens ånd og bogstav.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

25 % nyansatte er uden læreruddannelse – send eleverne hjem

107 ud af de 423, der blev ansat som lærere i perioden august til oktober 2017 i København havde ingen læreruddannelse (OPUS træk). Størstedelen af de 107 er blevet ansat på midlertidige kontrakter, og hvad betyder det så for fx en elev i 4. klasse? Det betyder skiftende voksne på gennemtræk i klassen og ingen viden og hjælp at hente hos en kendt og kompetent lærer.

Teoretisk set er det ikke kompliceret at afgøre, hvem der må undervise i folkeskolen. Folkeskolelovens § 28 er klar: man skal være uddannet skolelærer for at kunne varetage undervisningen. Der kan undtagelsesvis fraviges fra ovennævnte og betingelserne for fravigelse er udførligt beskrevet i andre af Folkeskolelovens paragraffer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men et er teori og noget andet er praksis.  

Hvordan foregår det på din skole? Bliver undervisningen varetaget i overensstemmelse med folkeskoleloven? 

Tænk, hvis skolelederen sendte 4. u hjem til forældrene, og klassen først kunne komme i skole, når der var ansat en uddannet lærer, og undervisningen levede op til lovens ånd og bogstav.

Det ville skabe et massivt pres på det politiske system og bane vejen for politikere, der evner at skabe rammer for en folkeskole, der i praksis overholder loven.

Det ville betyde en folkeskole med arbejdsforhold, som det ville være attraktivt for uddannede lærere at søge ansættelse på, og det ville motivere unge til at søge ind på læreruddannelsen.