Blog
0   15

Hvor ligger fokus i din naturfagsundervisning?

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Sproget og teksterne i naturfag er for adskillige elever dræbende. Hvordan tager vi denne udfordring op som naturfagslærer?

Fra dags dato er jeg blogger i det faglige netværk i naturfag. Mit navn er Mette Mellerup og jeg arbejder på Sølystskolen i Silkeborg. Hele min verden drejer sig om naturfag – undervisning, oplæg, udvikling og naturfagsstrategi.

Artiklen fortsætter under banneret

Mit hjertebarn er sproget i naturfag. Jeg er langt fra den dygtigste fagfaglige naturfagslærer, men på folkeskoleniveau kan man jo læse sig til viden om corioliskraften, den intertropiske konvergenszone eller globale vindsystemer (fagbegreber fra dagens undervisning). De signifikante naturfagslærer er dem, som kan formidle, så eleverne kan forstå, hvad der egentlig sker i naturfag.  

Ionvandring – et gammelt klassisk Ny Prisme forsøg i fysik/kemi. Rent trylle hopla for de fleste elever. Hvorfor? Fordi eleverne ikke ved, hvad det før-faglige ord vandring betyder. Læreren bør begynde undervisningen med splitte overskriften og fortæller, at vandring betyder ”at bevæge sig fra A til B”. Dermed fordufter alt trylle hopla. Alle elever kan forklare, at det er ioner, der flytter sig på filter papiret – fra A til B.

Jeg er overbygningslærer på en skole med 710 elever, 40% tosprogede og 6 elite sportsklasser. I naturfag har vi underpræsteret i årevis, men med en målrettet indsats med fokus på de sproglige registre i naturfag er vi på vej – mod stjernerne, af en lang, lang snoet vej.

Til sommer skal jeg – sammen med min dygtige makker – have fire 9.klasser til naturfagsprøven. Det er de første elever, som er blevet undervist efter de nye mål, nye portaler og ikke mindst den nye prøveform. Fokus for vores undervisning er, at vi gennem sproget har styrket elevernes læring.

Den enkelte naturfagslærer må spørge sig selv – kender jeg mit fags tekster og kendetegn? Den enkelte faglærers opgave er (også) at lære sine elever det faglige sprog, teksttyper og læsefærdigheder – som hører til faget. Helt ærligt, så er det jo på sin plads. Multimodaletekster, nominaliseringer, klassifikationer og det sproglige kontinuum i naturfag – det skal jeg nok SELV lære mine elever.

Få inspiration https://www.emu.dk/modul/sproglig-udvikling-vejledning

I min undervisning bliver fagligheden styrket gennem fokus på sproget. Ikke alle mine elever jubler over naturfag, men sproget og teksterne er ikke dræbende. Eleverne har de rette kompetencer til at bruge det naturfaglige sprog – både når de skal læse og kommunikere. Så det op til den enkelte elev at vælge naturfag til eller fra … 

 

Husk når eleverne træder over dørtærsklen til naturfagslokalet, bliver nogle tosprogede, mens andre bliver tresproget.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.382 andre er allerede tilmeldt