Debat

#1 Det svækkede Etos og Ego

Blev pædagogik katalysator for den brutale verden, og hvad var det vi elsker i vores børn…? ?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nogen tid siden blev jeg brutalt gjort opmærksom på nogle nye intimpædagogiske tiltag - "noget" som ganske latent vil blive betragtet som "god nudgeing" for børn! Disse tiltag virker, og når noget er effektivitet virker det intuitivt som en fordel.  I sin grundform kender vi forældre alle til, hvordan vi gerne vil det bedste for vores børn, vi er i en eller anden forstand curling forældre?

Vi, sådanne forældre, glemmer gerne hvad det reelt vil sige at være et 'selvstændigt' menneske - og i vores forældretilstand gør vi os gerne den bjørnetjeneste - vi forsøger at overbeskytte, og overstyre barnets fremtid!

Når vi således får et "offentligt"  tilbud om at vi alle kan øge vores 'robusthed' så virker det alene, som det gode… men herved glemmer vi at vores intuition lidt for ofte leder os på netop sådanne afveje. Mit første nedslag - i 2018 - må derfor være af tilsvarende manipulativ karakter - for når vi umiddelbare tiltrækkes af begrebet robusthed, så er dét også et reelt symptom på vores svage natur!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi har da glemt at beskytte os selv og dem vi elsker - den dannelse vi selv havde, den fortabte vi, næsten, for vores næste?

https://www.youtube.com/watch?v=2T_ZzO6wGVI

Således forstemt, for yderligere forførelse, må jeg søge at berolige dig… de næste to afsnit i dette essay bliver langt mere end meget : logos!